Údajné nekalé praktiky Českých drah vyhnaly Student Agency z dalšího tendru

Liberec – Vlaky Student Agency nebudou jezdit po Jizerskohorské železnici v Libereckém kraji. Krátce před odevzdáváním závazných nabídek do soutěže na její provozování se Student Agency společně s francouzským Keolisem rozhodly ze soutěže odstoupit. Podle obchodního ředitele Student Agency pro železniční dopravu Jiřího Schmidta je důvodem obava z nekalého chování Českých drah, které osobní dopravu na soutěžené trati provozují v současnosti. Vedle Českých drah a projektu Keolisu a Student Agency  postoupily v soutěži do druhého kola také Arriva a Viamont. Závazné nabídky měli zájemci doručit dnes do devíti hodin. Student Agency tak odstoupila z dalšího železničního projektu. Již dříve zrušila avizované dálkové expresy Praha – Ostrava.

„Poslední týden, 14 dní jsme dostávali informace o tom, že České dráhy půjdou do velmi vysokého dumpingu. Ačkoliv jsme měli nabídku připravenou, tak jsme se včera rozhodli s naším francouzským partnerem, že nabídku nepodáme,“ uvedl majitel Student Agency Radim Jančura.

„My jsme šokováni vyjádřeními zástupců Student Agency, kteří v podstatě zpochybňují soutěž, ještě než vůbec bylo uzavřeno podání přihlášek. Buď to znamená, že Student Agency nebyly schopny svoji nabídku vůbec připravit, předložit a chtějí pouze v tuto chvíli odpoutat pozornost od této své neschopnosti,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Současný spor mezi Student Agency a Českými drahami není první, oba dopravci se obviňují dlouhodobě.

Liberecký kraj vypsal soutěž na provozování Jizerskohorské železnice loni na podzim. Přihlásilo se pět zájemců, čtyři postoupili do druhého kola. „Máme tři nabídky, obálky budeme otevírat v 11 hodin, vyhodnocení soutěže ale nějakou dobu potrvá. Kdy budeme znát vítěze, lze jen těžko odhadnout,“ řekl dnes Petr Prokeš ze společnosti Korid LK, která je koordinátorem dopravy v Libereckém kraji. K informacím Student Agency Prokeš řekl, že cena nebude jediným podkladem pro výsledek soutěže. „Důležité budou i služby nebo třeba možnosti dalšího rozvoje železnice,“ uvedl.

Dopravci soutěží o patnáctiletou zakázku na obsluhování tratí v celém Frýdlantském výběžku a především na vytížené trati Liberec – Jablonec – Tanvald – Harrachov. Vítěz tendru začne osobní dopravu v Libereckém kraji provozovat od prosince 2011, kdy začne platit jízdní řád na rok 2012. „Je to zakázka na zajištění zhruba 35 procent objemu železniční dopravy v kraji,“ upřesnil Prokeš. Liberecký kraj v současné době dotuje železniční dopravu v kraji zhruba 216 miliony korun. Zakázka umožní vítězi soutěže čerpat peníze na nákup nových vozidel z regionálního operačního programu.

V regionu nedávno proběhlo i další výběrové řízení. Soutěž o provozování osobní dopravy na trati Liberec – Rybniště od jízdního řádu pro rok 2011 vyhrála britská Arriva.