Kontroly LDN prokázaly většinou kvalitní péči

Praha - Zhruba v deseti procentech léčeben dlouhodobě nemocných (LDN) neodpovídají některé aspekty péče o klienty podle Všeobecné zdravotní pojišťovny (VZP) předepsaným standardům. Většina léčeben si sama zjišťuje, jak jsou pacienti spokojeni s jejich službami. Nepřetržitou dostupnost služeb lékařů specialistů mají pacienti ve více než čtyřech pětinách léčeben. Zjistily to kontroly všech LDN, které loni provedla VZP.

„Bylo by podezřelé, kdyby ve 100 procentech všechna zařízení splňovala beze zbytku všechno, co po nich chceme,“ uvedl ředitel VZP Pavel Horák. Léčebny, kde kontroloři zjistili nedostatky, bude pojišťovna podle něj nadále sledovat.

Vedení VZP představilo pouze celkové výsledky kontrol, jména nejlepších a nejhorších léčeben zůstávají tajná. „Pojišťovna nemá právo výsledky té revize zveřejňovat. Revizní zprávy obsahují i citlivé osobní údaje, takže už vůbec není možné poukazovat na jednotlivé případy,“ vysvětlil Horák. Se zveřejněním výsledků by proto musela nejprve souhlasit sama zdravotnická zařízení. Nejlepší LDN jsou prý ve Zlínském, Plzeňském, Karlovarském a Pardubickém kraji, špatná situace je naopak na jihu Moravy, v Moravskoslezském a Ústeckém kraji. VZP udělila srážky za víc než 12 milionů korun.

Video Zdeňka Kučerová a Eva Topinková ve Studiu ČT24
video

Zdeňka Kučerová a Eva Topinková ve Studiu ČT24

Personálním normám neodpovídala desetina léčeben

Kontroloři bez předchozího upozornění navštívili všech 196 LDN, s nimiž má VZP smlouvu, a zkontrolovali dokumentaci 2 856 svých klientů; u řady z nich i jejich aktuální zdravotní stav.

Zdeňka Kučerová, revizní odbor VZP:

0„Základním atributem pro to, abychom mohli říct, že v LDN probíhá alespoň ta základní kvalita zdravotní péče, je dodržování předepsaného personálního zajištění, co se týká počtu a kvalifikace. Také vždycky monitorujeme úroveň a kvalitu ošetřovatelské dokumentace, protože ta je vždy vizitkou práce každého zdravotnického zařízení.“

Z kontrol vyplynulo, že personální obsazení léčeben neodpovídalo normám v devíti procentech případů; většinou jejich vedení nedostatky odstranilo. Primářka LDN brněnské Nemocnice Milosrdných bratří Milada Vepřeková soudí, že personální navýšení by nebylo od věci. „Je sice dostatek personálu, ale z mého pohledu by bylo potřeba více, protože nemocný člověk potřebuje víc péče a ten počet je stavěný na péči, která dříve nebyla tak náročná jako nyní,“ odůvodnila pro ČT své představy šéfka brněnské LDN.

Podle kontrolorů se v léčebnách oproti předchozím prověrkám obecně výrazně zlepšila kvalita dokumentace.

Skoro dvacet procent pacientů je v LDN ne ze zdravotních, ale sociálních důvodů. Průměrný pobyt se tak protáhne i na 150 dnů. Ve skoro dvou set LDN je kolem 12 tisíc lůžek. Podle VZP jsou náklady na jedno lůžko průměrně tisíc korun na den. Největší poptávka je ve Středočeském, Ústeckém, Královéhradeckém a Moravskoslezském kraji a Praze.

Kontrola v LDN
Kontrola v LDN
Více fotek
  • Kontrola v LDN autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/10/918/91771.jpg
  • Všeobecná zdravotní pojišťovna autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/1/34/3397.jpg
  • Zdeňka Kučerová autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/10/917/91659.jpg