Doprava musí šetřit, do týdne představí plán úspor

Praha - Ministerstvo dopravy do konce příštího týdne představí plán úspor, který půjde nad rámec vládního usnesení. V pořadu ČT Otázky Václava Moravce to dnes uvedl ministr dopravy Gustáv Slamečka. Šetřením například v oblasti technických norem komunikací by se mohlo ušetřit deset až 15 procent nákladů. Úspory se ale projeví až v příštích letech. Slamečka dále řekl, že mýtné na silnicích druhé a třetí třídy bude možné zavést kolem roku 2012.

Snižování nákladů souvisí s nedostatkem peněz na dopravní výstavbu způsobeným hlavně současnou hospodářskou krizí. Podle odhadů by nedostatek finančních prostředků mohl vést k zakonzervování až 300 úseků rychlostních silnic a dálnic. Úspory při stavbách komunikací žádá ministr financí Eduard Janota vzhledem k napjatému rozpočtu. Ceny českých dálnic podle něj převyšují standardy v okolních zemích.

Od roku 2010 by se tak měly například snížit provozní výdaje ve Státním fondu dopravní infrastruktury (SFDI) o sto milionů korun. Dále by se mělo na minimální míru omezit budování tunelů a mimoúrovňových křižovatek. „My tu iniciativu vítáme, ale bohužel, pokud bychom vycházeli z usnesení vlády, velmi bychom si nepomohli, “ uvedl dnes Slamečka s tím, že úspory by se projevily až v následujících třech až pěti letech.

Video Doprava nemá peníze
video

Doprava nemá peníze

Ministerstvo nemůže zahajovat nové stavby

Řada staveb, které mají být pozastaveny, je navíc důležitá z hlediska životního prostředí, například kvůli snížení prašnosti. ČR se zavázala tyto stavby provést a tento plán nyní nebude plněn, upozorňuje děkan ČVUT Petr Moos.

Slamečkovi se na pondělním zasedání vlády nepodařilo přesvědčit ostatní ministry, aby na dopravní stavby přidali desítky miliard korun. Ministerstvo dopravy a jeho investorské organizace tak nebudou v nejbližším období nové dopravní stavby zahajovat. Fond dopravy by měl podle schválených rozpočtových rámců příští rok dostat ze státního rozpočtu zhruba 36 miliard korun, Slamečka chtěl po vládě téměř dvakrát tolik.

Kraje mají „černou neděli“, hrozí nezaměstnanost

Více peněz na dopravní stavby žádá hejtman Jihomoravského kraje a předseda Asociace krajů ČR Michal Hašek (ČSSD), který na informace o zakonzervování staveb reagoval slovy o „černé neděli“ pro kraje. Budování infrastruktury je podle něj také dobrým protikrizovým opatřením.

Hejtmani na to příští týden upozorní při jednání s premiérem Janem Fischerem. „Jdeme na to jednání s předsedou vlády s jasným požadavkem, aby dopravní infrastruktura a její financování byla vládou ještě znovu přehodnocena,“ uvedl dnes v ČT Hašek. Podle něj nehrozí pouze problémy dopravní, ale také možnost zvýšení nezaměstnanosti.

Mýtné bude možné zavést kolem roku 2012

Slamečka dnes v ČT uvedl, že mýtné na silnicích druhé a třetí třídy bude možné zavést kolem roku 2012. Nyní se systém výběru mýta testuje. O tom, které úseky budou zpoplatněny, a o výši mýta by měly v budoucnu rozhodovat kraje.

Poslanecká sněmovna schválila v uplynulém týdnu zavedení mýtného pro automobily nad 3,5 tuny od počátku roku 2010. To podle Haška budí v regionech obavu z toho, že dopravci budou objíždět zpoplatněné úseky právě po silnicích nižších tříd. Zavedení mýta podmínil ekonomickou efektivností.

Mýtné se v ČR vybírá zatím zhruba na 1000 kilometrech dálnic a rychlostních silnic pomocí mikrovlnné technologie, která vyžaduje stavbu stovek ocelových bran. Povinnosti platit nyní podléhají vozy o hmotnosti 12 tun a více.