Zrušené přechody se vrátí do konce prázdnin

Praha – Rušení přechodů pro chodce v Praze, které na pokyn magistrátu zahájila a po protestech obyvatel zase přerušila Technická správa komunikací (TSK), bylo tématem schůzky zástupců pražského magistrátu, ministerstva dopravy a TSK, kde se dojednalo, že se zrušené přechody v nejbližší době opět obnoví. Právě kvůli ministerské vyhlášce začalo rušení přechodů, které vedou přes tramvajové pásy. Vyhláška totiž žádá, aby takové přechody buď byly chráněny semaforem, nebo nebyly vůbec. Ministerstvo nyní uvažuje o změně dokumentu tak, že by žádal pouze umístění výstražných tabulí, které by chodce upozornily na to, že přecházejí i přes tramvajovou trať, na které – na rozdíl od silnice – nemají přednost. V Praze vede přes tramvajové pásy více než 700 přechodů.

Většinu ze 79 zrušených přechodů chce TSK obnovit do konce prázdnin. Řešením problému má být výklad, co je tramvajový pás, uvedl náměstek ředitele TSK Ladislav Pivec. „Neznamená to, že se vrátí všechny přechody, týká se to těch, které odpovídají platné legislativě,“ dodal Jakub Ptačinský z tiskového oddělení ministerstva dopravy.

„Doufám, že některé přechody bude možné – neříkám přímo obnovit, ale – zrealizovat ve stejné lokalitě tak, aby plnily svoji funkci zajištění bezpečného přechodu na hlavních pěších tazích. Některé budou asi vyžadovat drobné stavební úpravy,“ přiblížil Jan Heroudek z dopravního odboru pražského magistrátu, co si jeho úřad od schůzky slibuje.

Výstražná cedule s nápisem „Pozor tram“ by měla podle Jana Heroudka splnit žádaný účel. „Uplatnili jsme je při rekonstrukci ulice Sokolovské ve Vysočanech, kde jsou před kolejemi tyto nápisy,“ řekl Heroudek. Statistiky podle něj navíc naznačují, že chodci na přechodech i bez varování před tramvaj vstupují jenom velmi výjimečně.

Osadit semafory bez výjimky na všechny přechody vedoucí přes tramvajové tratě, není nutné ani podle ředitele dopravní policie Leoše Tržila. Jeho podřízení provedli kontrolu českých přechodů a doporučili upravit téměř šest tisíc nevyhovujících „zeber“. Jednotlivá místa by se ale podle Leoše Tržila měla brát v úvahu individuálně.

Podle Pivce se dnes na schůzce, která se konala na pražském magistrátu, zástupci ministerstva dopravy, TSK a hlavního města dohodli na řešení. Ministerstvo dopravy zašle magistrátu stanovisko, ve kterém za tramvajový pás považuje pouze takový pás, který je vyvýšený, a nejezdí tedy po něm auta. Na těchto přechodech „zebry“ nebudou moci být. Takových míst bude podle něj asi 60 a u nich chce TSK místo přechodů namalovat nápisy, které na tramvaje upozorní.