Pařížský aerosalon ovlivňuje krize a nehoda letu 447

Paříž – Ekonomická krize, která postihla všechny výrobce letadel, a také nedávná nehoda Airbusu A330 na letu Air France 447, který se zřejmě rozpadl nad Atlantikem, má výrazný vliv na právě začínající aerosalon na letišti Le Bourget v blízkosti Paříže. 48. Mezinárodní letecký a vesmírný veletrh bude do čtvrtka otevřen odborné veřejnosti a novinářům, od pátku do neděle bude moci na pařížský aerosalon přijít každý. Letos na této akci nebudou k vidění zástupci značek Gulfstream a Cessna, což jsou výrobci malých strojů většinou pro privátní použití. I přesto se návštěvníci i odborníci mohou těšit až na dva tisíce vystavovatelů.

Veřejnost budou tradičně nejvíce lákat vystavená letadla a vrtulníky používané v současnosti, ale také vzácné historické exponáty. Sté výročí slavného aerosalonu bohužel halí mraky. Deštivé počasí přesně vystihuje náladu jen pár dní po tragické nehodě Airbusu 330, při které zemřelo 228 cestujících.

Aerosalon ve stínu tragédie 

Video Telefonát Jana Šmída
video

Telefonát Jana Šmída

Právě tragický konec letu Air France 447, během níž se zřejmě za letu rozlomil stroj typu A330, zaměstnává na aerosalonu konstruktéry letadel. Ti si kladou otázku, zda se podobná havárie může opakovat. Airbus A330 je totiž stroj docela běžné konstrukce, tak jako statisíce dalších letadel převážejících denně pasažéry po světě.

Tom Andrews, výkonný ředitel společnosti Airbus

0„Musím říct, že všichni v oboru jsou pořád ještě v šoku. Ale to letadlo má za sebou víc než 60 milionů letových hodin. Je to nejbezpečnější stroj na světě.“


Dva největší světové výrobce civilních letadel Boeing a Airbus trápí v současnosti ještě jeden velký problém – kvůli krizi nemají zakázky. Boeing má v současnosti jistou zakázku na pouhých sedm strojů. Americký výrobce přitom od začátku roku evidoval zakázky na 73 strojů, naprostá většina z nich ale byla zrušena. Možným světýlkem na konci tunelu se jeví podpis první zakázky pro Airbus hned první den akce. „Jsem rád, že můžu oznámit, že Qatarské aerolinky kupují 24 letadel A320,“ ohlásil transakci za 1,9 miliardy dolarů (přes 37 miliard korun) generální ředitel Qatar Airways Akbar Al Baker. Boeing naproti tomu „utřel nos“ a první den přehlídky vyšel naprázdno.

Řada aerolinek a hlavních výrobců sice kvůli finančním problémům omezila na přehlídce počet svých exponátů, to ale podle organizátorů vykompenzoval rekordní počet menších společností, kterých je kolem 1500. „I přes krizi považujeme letošek za úspěch, protože máme plno,“ poznamenal minulý týden ředitel aerosalonu Louis Le Portz. Pořadatelé aerosalonu tak doufají, že se na expozice dvou tisíc vystavovatelů přijde podívat 300 tisíc návštěvníků.

Vystavují i Češi 

Svůj pavilon na leteckém veletrhu otevřela i Česká republika. Ta se chce prezentovat jako země, jež může zahraničním investorům nabídnout kvalifikované zaměstnance či dostatek subdodavatelů, nižší provozní náklady při zachování stejné kvality výroby či výzkumu a vývoje nebo třeba možnost rozšíření distribuční sítě o země střední a východní Evropy, a to díky své výhodné zeměpisné poloze.

Publicista Jiří Slavíček pro ČT24:

„Češi jsou tady už tradičně v letectví s malými letadly, mají zcela hmatatelné úspěchy.“


Právě tyto výhody už v minulosti využil francouzský producent komponentů pro letecký průmysl Latecoere, který v ČR pod značkou Letov vyrábí dveřní mechanismy pro dopravní letouny Airbus. S českými odborníky však úzce spolupracují i společnosti z jiných zemí. Například České vysoké učení technické v Praze je zapojeno do projektů vedených americkým Federálním leteckým úřadem či NASA. Výzkumu a vývoje v oblasti letectví se české firmy účastní i na evropské úrovni, a to díky tomu, že ČR je jediná v oblasti střední a východní Evropy členem Evropské kosmické agentury.

Přesto největší pozornost zase upoutali ti největší. Přetahuje se Amerika a Rusko. Američani úplně poprvé na francouzské půdě představují svoji nejlepší stíhačku F22 z dílny společnosti Lockheed Martin. Rusové zase přivezli své první osobní letadlo od rozpadu Sovětského svazu. Jejich Superjet tak prvním letem dokonce předhoní americký Boeing 787 Dreamliner.

Tom Andrews
Tom Andrews
Více fotek
  • Tom Andrews autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/10/930/92996.jpg
  • Akbar Al Baker autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/10/930/92997.jpg
  • Stíhačka F22 autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/10/931/93003.jpg