Z Plzně do Německa jezdí nové dieselové lokomotivy

Plzeň – Nové dieselové lokomotivy přezdívané Herkules začaly v neděli pravidelně jezdit v čele rychlíků mezi Plzní a bavorským pohraničním městem Furth im Wald. První český strojvedoucí jedoucí bez dozoru na stroji, který jeho výrobce Siemens označuje jako ER20, vyjel v jedenáct hodin dopoledne na rychlíku 354 Franz Kafka do Mnichova. Dvanáct lokomotiv, které si České dráhy pronajímají od Arrivy, jež je provozuje v Německu, se objevuje na dvou párech rychlíků z Plzně do Německa a zpět. Lokomotivy na nich jezdí bez přepřahu do Schwandorfu, strojvedoucí se střídají ve stanici Furth im Wald.

„Od 1. do 13. června proběhl zácvik a zkoušky dvanácti strojvedoucích z plzeňského depa na lokomotivě typu ER20 řady 223 provozované společností Arriva,“ uvedla vrchní přednostka plzeňského depa Květuše Skřivanová. Strojvedoucí už od února absolvovali intenzivní kurz němčiny. Následovala teoretická část a jízdní výcvik zakončený doplňkovou zkouškou způsobilosti pro obsluhu a řízení německé lokomotivy. Během zkušebního provozu se Herkulesy objevovaly na jiných spojích než nyní, a byly tak k vidění i v čele rychlíků tvořených z vozů Německých drah.

Strojvedoucí Herkulesů museli absolvovat kurz technické němčiny. „Kdyby byl případ nouze nebo poruchy, potřebujeme se domluvit například s německým výpravčím nebo s dispečerem,“ uvedl jeden z dvanácti strojvedoucích, kteří budou s novými lokomotivami jezdit. Všichni při zácviku najezdili přes 300 kilometrů. Čeští strojvedoucí vystupují z lokomotiv, které jezdí přímo až do Schwandorfu, ve Furthu. Odtamtud je vozba rychlíku již záležitostí Arrivy a jejích strojvedoucích.

Od loňského prosince si České dráhy pronajímají také další moderní lokomotivy od Siemensu, elektrické univerzální stroje typu ES64U4c známé jako Taurus. Objevují se v čele vlaků Eurocity mezi Vídní a Prahou nebo Brnem a také na Eurocity, rychlících i spěšných vlacích mezi Lincem a Českými Budějovicemi.

Siemens ER20 Herkules

Herkules je čtyřnápravová lokomotiva stavěná pro evropský rozchod 1 435 milimetrů na maximální rychlost 140 kilometrů v hodině. Nejvíce strojů, celkem stovku, mají Rakouské spolkové dráhy ÖBB. Stroj má hmotnost 80 tun, délku 19,3 metru a šířku 2,87 metru.

Mezi Plzní a Schwandorfem jezdí od 14. června Herkulesy v čele vlaků R 354 (odj. z Plzně na Furth v 11:00), R 355 (příj. do Plzně ve 12:57), R 356 (odj. v 19:00) a R 357 (příj. ve 20:57). Všechny tyto rychlíky jezdí z Prahy do Mnichova a zpět. Na vlacích do Norimberku jsou nadále k vidění „Brejlovci“ Českých drah.