Na některých dálnicích se možná pojede i 160 km/h

Praha - I přes vysoký počet obětí dopravních nehod hladce prochází parlamentem kontroverzní návrh, aby se na některých úsecích dálnic jezdilo až stošedesátkou. Přes jednoznačný odpor policie a přinejmenším váhavý postoj dopravních odborníků už je ve druhém čtení. Nehody na silnicích a dálnicích v zemích Evropské unie si v roce 2008 vyžádaly 39 tisíc lidských životů. Česko zaznamenalo celkem 1 076 úmrtí.

Řada českých řidičů na silnicích riskuje a výjimkou nejsou rekordmani s rychlostí 194 km/h nebo 255 km/h. Policejní statistika je neúprosná 7 679 potrestaných za půlroku, z toho 671 bez řidičského průkazu, k tomu pokuty za více než 12 milionů korun.

Mezi klasické nedělní záběry z českých dálnic patří hustý provoz, překračování předpisů a častá arogance za volantem. O dodržení bezpečných odstupů nelze mnohdy ani mluvit a právě do těchto podmínek míří návrh na 160 km/h.

„K bezpečnosti nepřispěje, ano, přispěje k tomu, že řidiči budou jezdit rychleji, zkrátí se „čas“ nicméně na deseti kilometrech to nedělá ani minutu," uvedl ředitel dopravní policie Leoš Tržil.

Poslanecký návrh se ale líbí i na ministerstvu dopravy a to už uvažuje zavést stošedesátku například na dálnici D5 nebo také na D8 vedoucí do Teplic. Mezi další navrhované úseky s povolenou rychlostí 160 km/h patří i část dálnice D11, D2 a nebo také ta část D1, která vede od Hranic na Moravě po Ostravu.

Prvním čtením ve sněmovně materiál prošel a spustil vlnu kontroverzních reakcí. „Úvahy o zvýšení rychlosti na 160 km v hodině jsou nekvalifikované, nebezpečné,“ upozorňuje děkan ČVUT Petr Moos.

„Myslím, že by ten stát opravdu mohl povolit trošičku uzdu a zlegalizovat tu současnou situaci, která v podstatě je,“ řekl dopravní expert Stanislav Huml.

Podle statistik Češi umírají na dálnicích v přepočtu dvakrát častěji, než lidé v Německu, a v Evropě patří vůbec k nejhorším. Definitivní boj o návrh čeká poslance v srpnu.