Hradecký kraj hrozí rebelujícím dopravcům výpovědí smlouvy

Hradec Králové – Spor Královéhradeckého kraje a sdružení čtyř největších autobusových dopravců se nadále hrotí. Autobusovým firmám se nelíbí představa kraje o zvýšení najetých kilometrů bez navýšení dotací pro dopravce. Zatímco dopravní společnosti tvrdí, že snížení dotací je pro ně likvidační, kraj je přesvědčen o tom, že se jedná pouze o projev jejich podnikatelské taktiky. Nyní hejtman Lubomír Franc dokonce pohrozil, že dopravcům vypoví smlouvy a nahradí je jinými společnostmi. Řešení sporů ale budou muset politici a dopravci najít rychle – změna související se zavedení integrovaného dopravního systému do zbytku regionu totiž má platit od 1. záři.

Zavedení IDS má zvýšit počet spojů v Královéhradeckém kraji o pětinu. Kraj a obce přitom nehodlají vydat ani korunu navíc. Dosáhnout by se toho mělo tak, že dopravci budou používat méně autobusů, které ale najedou více kilometrů. Úspory by mělo přinést také nasazení menších vozidel.

Společnosti Osnado, Veolia Transport Východní Čechy, Orlobus a ČSAD Semily, které dohromady zajišťují většinu spojů v kraji, říkají, že tak na kilometru ztratí pětikorunu, ročně pak 35 milionů korun. „V kraji se najede o dva miliony kilometrů ročně více. Jelikož to nebude stát nic obce, nic kraj, je logické, že to musí být na úkor dopravců,“ řekl jednatel společnosti Osnad Martin Bělovský. Podle hejtmana France nebude zavedení IDS dopravce stát ani korunu. „Zlepšuje se využití jednotlivých vozů,“ uvedl.

Do sporu se zapojily také obce. Některé si totiž stěžují, že se o změnách dozvěděly na poslední chvíli. Jiní starostové si ale naopak komunikaci s krajem pochvalují.

Pokud k dohodě nedojde, chce kraj jednat s jinými dopravci. Podle hejtmana Lubomíra France nehrozí, že by v září přestaly v Královéhradeckém kraji jezdit regionální autobusy. Své závazky jsou podle Martina Bělovského připraveni plnit i nespokojení dopravci.