Senát podpořil zvýšení počtu trestných bodů pro řidiče

Praha - Novela, kterou vypracovali senátoři ODS, počítá se zvýšením maximální hranice počtu trestných bodů pro řidiče. A to z dvanácti na osmnáct. I přes nesouhlas ministra dopravy Gustáva Slamečky dnes Senát předlohu podpořil v prvním čtení. Ke schvalování novely zákona o pozemních komunikacích se po jejím projednání v senátním hospodářském výboru vrátí na podzim.

Dle Slamečky odborníci považují dvanáctibodovou hranici za optimální z hlediska zajištění bezpečnosti na českých silnicích. „Nemyslím si, že by se tím, že se pravidla budou uvolňovat, ta bezpečnost zvýšila,“ řekl ministr novinářům. V neprospěch zvyšování bodové hranice mluví také statistiky. Podle nich se totiž 88 procent řidičů, kteří dostanou trestný bod, chová v dalším roce slušně.

Český systém bodového hodnocení je ale podle pětice senátorů ODS, kteří novelu předložili, nepřiměřeně tvrdý, vymyká se systémům používaným v Evropě a postrádá mechanismus varování řidiče o počtu dosažených bodů. Proto navrhli do českého právního řádu zavést zjednodušený německý model. Obce by podle novely měly řidiče, kteří nasbírali už tucet bodů, na tuto okolnost upozornit písemně nebo elektronicky.

Zvýšení hranice podpořilo sdružení Autoklub 

Zvýšení hranice bodů podle německého modelu podpořilo sdružení Autoklub ČR. S podobným návrhem vystoupil zástupce Autoklubu ČR také na jednání expertní skupiny při ministerstvu dopravy již v roce 2007, expertní skupina se však bohužel k tomuto návrhu postavila zamítavě. Bodový systém v Česku funguje od července 2006, tedy tři roky. Do konce letošního června mělo podle ministerstva dopravy na kontě alespoň jeden trestný bod za porušení dopravních předpisů téměř 625 000 řidičů, tedy zhruba každý desátý. Maximální dvanáctibodové hranice dosáhlo přes 20 000 lidí.

Senátní návrh, který má zatím jen hrubé obrysy, není první. Na stole Poslanecké sněmovny je v současnosti pět dalších. Senátoři například navrhují pro řidiče nákladních aut o hmotnosti nad 3,5 tuny, tedy kamionů, zavést zákaz předjíždění v době dopravních špiček, tedy od 06:00 do 09:00 a od 15:00 do 18:00. Tento zákaz má podle nich zajistit větší plynulost silničního provozu. Po projednání novely červencová schůze Senátu skončila. Senátorům začaly parlamentní prázdniny, k příštímu zasedání se sejdou asi nejdříve koncem září.

Autoklub ČR
Autoklub ČR