Za špinavé vlaky hrozí Českým drahám pokuty

Praha - Sumy v řádech milionů korun už zaplatily České dráhy za zpoždění svých spojů. Cestující ale trápí také nízký komfort, který jízda vlakem nabízí. Vozy jsou často špinavé, mají pomalované stěny a nelibě páchnoucí toalety. Stejně jako v případě zpoždění i za tyto prohřešky může většina krajů dráhy pokutovat. Zatím však této možnosti příliš nevyužívají. Letos v tomto ohledu navíc zaspal i stát.

„U zašpinění vlaku je těžké říct, kdy už je špinavý a kdy není, takže u toho jsme pokuty zatím neudělovali,“ vysvětlil důvod, proč kraje sankce zakotvené ve smlouvách nevyužívají, mluvčí Krajského úřadu Olomouckého kraje Ivo Heger.

Naopak více využívat bič, který smlouvy s drahami krajům dávají, chce například Ústecký kraj. „Cestující vnímají pouze nepořádek, který je vidět, tím myslím třeba nějaké odpadky. To samozřejmě chceme, aby ty vlaky byly čisté,“ podtrhl vedoucí odboru dopravy tamního krajského úřadu Jindřich Franěk.

České dráhy se brání a tvrdí, že vlaky nejsou špinavé, ale jen staré. Většina strojů, které jezdí na regionálních tratích, je v provozu více než 30 let.

Špínu v rychlících musí hlídat stát

Problémy s čistotou vlaků ale nejsou jen na regionálních tratích. Odpadky se někdy objevují také v rychlících, které spojují vzdálené kouty České republiky. Loni kvůli tomu České dráhy zaplatily státu na pokutách 1,2 milionu korun. Letos ale drahám nic podobného nehrozí. Úředníci ministerstva dopravy totiž zapomněli s Drážní inspekcí podepsat smlouvu na kontrolu dálkových vlaků.

Pokuty za zpoždění mají širší uplatnění

Mnohem častěji využívané než pokuty za špínu jsou pokuty za zpoždění. Dráhy na nich loni zaplatily 4,5 milionu korun. I v tomto případě se ale daří drahám úspěšně vymlouvat. Kraje mohou rozdávat pokuty jen za zpoždění, za která prokazatelně můžou dráhy, vlaky ale často zpožďují třeba opravy kolejí nebo tzv. zásah vyšší moci, kterým jsou například povodně.

„Téměř 70 procent všech zpoždění dnes představují závady na infrastruktuře nebo výluky způsobené infrastrukturou, což ČD nemohou ovlivnit, protože nám koleje nepatří,“ upozornil v rozhovoru pro ČT24 mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Za regionální spoje dostaly České dráhy nejvíce pokut od krajských úřadů v Olomouci, Brně a Jihlavě, jinde se k sankcím úředníci zatím neuchýlili.