Úplatky již připravily o licenci nejednu stanici měření emisí

Praha - Ministerstvo dopravy uzavřelo od začátku roku na základě prověrek šestnáct stanic, které měří emise automobilů, a jednu stanici technické kontroly. Nejčastějším důvodem bylo to, že pracovníci provozoven nechali za úplatek projít kontrolou i vozy, které by podle regulí vůbec na silnice neměly vyjet. Dalším častým problémem, kvůli kterému úředníci stanice zavírali, bylo to, že pracovaly se zastaralými přístroji.

Nabídky úplatků za to, že nevyhovující vůz projde technickou kontrolou, jsou podle provozovatelů stanic technické a emisní kontroly časté. „Ty zkušenosti samozřejmě máme. Ti lidé to chtějí,“ potvrdil České televizi vedoucí Servisu Rejmon Karel Mifka. Jeho slova potvrzuje i ministerstvo dopravy, které stanice kontroluje. „I takové příklady jsme odhalili. Například v technickém průkazu vozidla na stanici technické kontroly byly vloženy 3 000 korun. A technik tvrdil, že to je poplatek za provedení technické kontroly,“ uvedl mluvčí ministerstva Karel Hanzelka.

Problémy ale nejsou jen s úplatky, nevyhovující vozy často projdou kontrolou také kvůli špatným měřicím přístrojům. Odhalit je ale není snadné. Zkontrolovat přístroje může jen namátková kontrola, na tu ale ministerstvo nemá dostatek lidí. „Stanic měření emisí je v republice asi 3 500,“ informoval předseda Profesní komory STK Jiří Remon. Ministerstvo ovšem stihne zkontrolovat v průmětu jednu stanici týdně. V praxi to pro podnikatele znamená, že kontrolu mohou čekat jednou za 67 let.

Reportáž Michala Keborta a Veroniky Kubíčkové (zdroj: ČT24)

Loni ministerstvo stihlo prověřit práci 45 stanic emisní kontroly. Zavřelo z nich 25. Letos kontrolu neustála zatím každá druhá provozovna. O něco lepší je situace u stanic technické kontroly. Na rozdíl od měření emisí tam už rok funguje on-line systém sledování všech prověřovaných vozů. A ministerští úředníci si výsledky pochvalují.