Graf Zeppelin odstartoval na cestu kolem světa

Lakehurst (USA) - Z amerického Lakehurstu se německá vzducholoď LZ 127 Graf Zeppelin na cestu kolem světa vydala 8. srpna 1929. K náročnému letu se vzneslo také 16 cestujících a sedmatřicetičlenná posádka. Trasa letu vedla z Lakehurstu přes Friedrichshafen, Tokio a Kalifornii zpět do Lakehurstu. Úspěšná vzducholoď během devíti let provozu uskutečnila celkem 590 letů, nalétala přes půldruhého milionu kilometrů a přepravila 34 000 cestujících. S výzkumnou expedicí prozkoumala také ruské polární končiny a pod vedením Huga Eckenera s pasažéry na palubě obletěla zeměkouli za 21 dní.

Na přelomu 20. a 30. let soutěžily o přepravu cestujících na transoceánských trasách vzducholodě s létajícími čluny. Šéf zavedené německé firmy Zeppelin Hugo Eckener proto na podporu noblesních vzducholodí vymyslel propagační akci, která měla veřejnosti demonstrovat jejich přepravní potenciál. S rok starým strojem plánoval obletět zeměkouli. V 19. století si francouzský spisovatel Jules Verne vybájil cestu kolem světa za osmdesát dní. Otázkou bylo, jak dlouho potrvá stejná cesta zánovní vzducholodí.

Necelých 237 metrů dlouhý „zepelín“ odstartoval ze vzdušného přístavu ve státě New Jersey 8. srpna v časných ranních hodinách. Základna firmy Zeppelin ve Friedrichshafenu byla první zastávkou na trase dlouhé asi 31 400 kilometrů. Po krátkém odpočinku a prohlídce města se cestující vrátili na palubu, aby se vydali na 11 247 kilometrů dlouhý let bez mezipřistání do Tokia.

„Let proběhl bez problémů. Ovšem nějakou dobu před odletem, v květnu při prvním přeletu do Ameriky, se stala nehoda. Nad Středozemním mořem mu vysadily tři z pěti motorů. Francouzi mu nakonec nabídli vzducholodní letiště, kde mohl nouzově přistát,“ vysvětlil letecký publicista Martin Velek.

Cestující si objednávali delikatesy z nápaditého jídelníčku 

Úmorný přelet nad řídce osídlenou Sibiří zpestřoval kapitán lodi občasnými sestupy do nižších výšek, aby se pasažéři mohli potěšit zajímavými výhledy na krajinu. Náladu cestujícím zlepšoval nápaditý jídelníček, přizpůsobený zemím, nad nimiž se právě letělo. Nad Německem se podával losos a nad Ruskem pro změnu kaviár. Pasažéři měli kromě luxusně zařízené jídelny k dispozici soukromé kabiny s vlastní koupelnou. Ve vzducholodi byla i kuřárna.

Po pěti dnech v japonské metropoli Tokiu, kde se cestujícím dostalo hlučného přivítání, se Graf Zeppelin vydal přes Tichý oceán do San Franciska. Po noční zastávce v Kalifornii pak vzducholoď pokračovala směrem na východ a ráno 29. srpna slavnostně přistála v Lakehurstu. Samotný let trval 12 dní a 11 minut. Celou posádku čekal oslavný průvod z New Yorku až na Broadway a kapitána vzducholodi Eckenera přijal v Bílém domě prezident Herbert Hoover.

Na cestu kolem světa mu postačilo jednadvacet dní 

Vzdušný koráb, poháněný speciální směsí plynů nebo benzinem, nakonec pomyslný závod s hlavním hrdinou Verneova románu Phileasem Foggem vyhrál o dva měsíce. Na cestu kolem světa mu stačilo 21 dní, pět hodin a 31 minut. K úctyhodnému výkonu přispělo nejmodernější letecké vybavení včetně radiového navádění, kterým byl vybaven.

Od roku 1930 létala LZ 127 na první pravidelné transatlantické lince mezi Brazílií a Německem. Po vznícení Hindenburgu v květnu 1937 byla nejúspěšnější německá vzducholoď odstavena a o tři roky později na příkaz velitele Luftwaffe Hermanna Göringa sešrotována.

Moderní vzducholodě už nejsou plněné nebezpečným vodíkem, ale heliem. Jeho značnou nevýhodou je ovšem poměrně vysoká cena.  

Ferdinand Graf von Zeppelin
Ferdinand Graf von Zeppelin
Více fotek
  • Ferdinand Graf von Zeppelin zdroj: Wikipedia.org http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/4/302/30197.jpg
  • Graf Zeppelin zdroj: Internet http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/11/1032/103193.jpg
  • Graf Zeppelin zdroj: Internet http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/11/1032/103192.jpg
  • Moderní vzducholoď Zeppelin NT autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/11/1031/103079.jpg