Příprava vlakového jízdního řádu finišuje, změny čekají mezistátní spoje

Praha - Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského mají občané a obce poslední měsíc na to, aby uplatnili své požadavky na vnitrostátní vlakový jízdní řád pro příští rok. Zatímco u vnitrostátních spojů se bude jednat především o penězích z veřejných rozpočtů, trasy mezistátních vlaků jsou již dohodnuty se zahraničními železničními společnostmi a dojde tam k několika změnám. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), která grafikon sestavuje, přijímá požadavky dopravců do 7. září. Nový jízdní řád začíná platit 13. prosince.

Komplikace budou u regionálních spojů

Problémy se očekávají především u regionálních vlaků, jejichž ztrátu hradí kraje. „Dopravu si už objednává samotný kraj. A objednává to podle toho, na co má peníze,“ informuje mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský. Kraje na letošek mají ve svých rozpočtech 4,7 miliardy korun, dráhy však hovoří o celkové ztrátě 7,9 miliardy. Letos mimořádně 3,2 miliardy korun přispěje krajům stát, což se však příští rok nebude opakovat.

Nyní zástupci drah, krajů a ministerstva dopravy jednají o objemu objednávky na příští rok. Občané a obce mohou ještě zaslat na krajské úřady a na ministerstvo své připomínky. Jak uvedl náměstek ředitele ČD pro osobní dopravu Antonín Blažek, kraje a stát by měly objednat jen takový rozsah dopravy, na který budou mít dostatek financí.

Omezení možná postihnou i dálkové spoje

Ministr dopravy Gustáv Slamečka počátkem července řekl, že rozsah regionální dopravy se příští rok zmenší zhruba o 12 procent. Omezení zřejmě postihne i dálkové spoje, které objednává a platí ministerstvo. Dráhy potřebují 4,3 miliardy korun, dostanou však pouze 3,8 miliardy. To by mohlo vést ke snížení počtu spojů podle Slamečky maximálně o pět procent.

Od příštího roku možná budou dráhy provozovat rychlíky na základě desetileté smlouvy se státem. Podmínkou je souhlas vlády, která návrh smlouvy projedná po vládních prázdninách.

U mezistátních vlakových spojů je několik změn

V mezinárodní vlakové dopravě dojde se začátkem nového jízdního řádu k několika změnám. Dráhy například údajně na žádost zahraničních partnerů zruší vlak EuroCity Comenius z Prahy do Krakova a plánují ho na českém území nahradit jiným spojem. Dopravce také prodlouží tradiční spoj Vindobona až do jihorakouského Villachu. Kromě Vindobony, která nyní jezdí z Hamburku přes Berlín a Prahu do Vídně, bude do Villachu zajíždět i vlak Polonia, který jezdí do Vídně z Varšavy přes Ostravu.

Vlaky budou ve Vídni odkloněny od tradiční trasy, neboť vídeňské Jižní nádraží (Südbanhof) se přestavuje. V Praze se mezinárodní vlaky z velké části přesunou z Holešovic na hlavní nádraží, kde přestavba skončila.