Nový železniční most přes Dyji podstoupil zkoušku parní lokomotivou

Znojmo - Nový železniční most přes řeku Dyji ve Znojmě podstoupil včera večer zatěžkávací zkoušku. Postupně na něj najížděly nejtěžší stroje, jaké v jihomoravských depech stojí. Technici přitom kontrolovali, jak výrazně se ocelová konstrukce prohne. Zkouška poutala značnou pozornost lidí, jednou ze zátěží byla totiž stará parní lokomotiva Šlechtična. Ta byla vyrobena v roce 1947 a v současnosti vozí turisty na vyhlídkovém okruhu z Brna na Pálavu. Včera ovšem sloužila jako závaží. „Je to nejtěžší břemeno, co máme. Váží 160 tun,“ uvedl stavbyvedoucí Antonín Směták.

Celá souprava se postupně zastavovala v polích mezi jednotlivými pilíři mostu. Vždy zde pak čtvrt hodiny stála, aby se konstrukce prohnula. Technici posléze změřili, jak výrazně se most prohnul. „Měříme deformace mostu čili stlačení ložisek, případný pokles podpěr a především prohnutí mostu čili průhyb uprostřed rozpětí,“ vysvětluje vedoucí zátěžové zkoušky Luděk Záleský. Most se může podle projektu prohnout o 22 až 25 milimetrů. Jestli podle toho zkouška dopadla, bude známo za dva měsíce po provedení analýzy naměřených údajů.

Po statické zkoušce most čeká ještě zkouška dynamická. „Ta se bude v tomto případě provádět budičem. To je speciální zařízení, které vyvozuje kmity,“ informoval Záleský. Nový viadukt byl ve Znojmě postaven přes zimu. Během loňského října zmizel z údolí provizorní vojenský most, který dávno přesluhoval. Spolu s rekonstrukcí znojemského nádraží a elektrifikací trati do Šatova má být celá stavba za jednu miliardu a dvě stě padesát milionů korun dokončena na konci října.

Šlechtična
Šlechtična