České dráhy konkurují Českým drahám na trase do Norimberku

Praha - České dráhy (ČD) konkurují Českým drahám - tak by bylo možno parafrázovat novou autobusovou linku Praha-Norimberk. Přestože železniční dopravce nasazuje na tuto trasu dvakrát denně ministerstvem zaplacené vlaky, láká nyní zároveň cestující do svých šesti každodenních autobusových spojů, které podporuje německý partner ČD Deutsche Bahn. Dráhy tak v obou případech inkasují. Námitku, že autobusy přebírají pasažéry z ministerstvem placených vlaků, ČD odmítají. „Je to asi stejné, jako bychom říkali, že Pendolino konkuruje rychlíkům na trase mezi Prahou a Ostravou,“ říká mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Ministerstvo je ale vůči ČD kritické a varuje, že od příštího roku přestane peníze za oba denně vypravované spoje vyplácet. „Budeme sledovat vliv, který to bude mít na odliv u dálkové železniční dopravy. Podle toho budeme případně konzultovat úpravu objednávek pro příští rok,“ uvedl mluvčí ministerstva Jakub Ptačinský.

Náklady na vypravení dvou denních vlaků do Norimberku stojí ročně ministerstvo zhruba 26 milionů korun. ČD ale argumentují tím, že vlaky na rozdíl od autobusů nevozí pasažéry pouze za hranice, ale obsluhují také menší města na západ od Prahy. Železniční spoj dále kvůli velkému množství zastávek a technickým omezením trati dojede do Norimberku po pěti hodinách jízdy, zatímco autobus trasu ujede za necelé čtyři hodiny.

Kdyby ovšem železničáři vypravili podobný spoj bez zastávek na Norimberk po kolejích, zkrátili by čas jízdy na čtyři a půl hodiny. Po chystaných rekonstrukcích na trati se jízda do roku 2016 zrychlí o další tři čtvrtě hodiny. ČD avizují, že až bude trať opravena, autobusové spoje zruší.