Úvaly se nového nádraží i lepších kolejí jen tak nedočkají

Praha - Modernizace části klíčové železnice mezi Prahou a Kolínem už léta vázne kvůli odporu jednoho z místních obyvatel. Luboš Brzák, který bydlí těsně u trati v Úvalech, si u svého domu nepřeje protihlukovou stěnu a úspěšně se brání u soudu. Investor stavby, státní společnost Správa železniční dopravní cesty, zase tvrdí, že jen stěna zaručí dodržení platných hygienických norem.

Skoro celý koridor je hotov, jen na jedenácti kilometrech mezi Běchovicemi a Úvaly se ještě ani nezačalo stavět. Poprvé věci zkomplikovalo před lety město Úvaly, když požadovalo opatření proti hluku. Projekt se změnil, ale pak v roce 2003 do celé záležitosti vstoupil spolumajitel domku u trati Luboš Brzák. S navrhovanými úpravami nesouhlasí. Podle něj stačí jen val a utěsnit okna. A tak napadl procesní chyby ve stavebním řízení. O stavbě proto musí rozhodnout stavební úřad v Úvalech. Železničáři přiznávají, že díky aktivitám pana Brzáka se stavba zpozdila přibližně o sedm let.

Úvaly tak stále čekají na nové nádraží a vlaky jezdí po starých kolejích. Ke kompromisu je ale daleko, podle Správy železniční a dopravní cesty není možné na řešení navrhovaná Lubošem Brzákem přistoupit. „Ve smyslu zákona o ochraně zdraví a příslušného nařízení vlády jsme povinni realizovat výstavbu protihlukových clon mezi jeho objektem a železnicí,“ vysvětluje technický náměstek Správy železniční a dopravní cesty Pavel Mathé.

Pokud bude i v novém projektu protihluková bariéra, chce jít pan Brzák znovu k soudu. Pro investora znamená další zpoždění stavby komplikace a hrozí, že už nebude moci využít peníze z evropských fondů.