Úmrtnost motorkářů nutí policii i ministerstvo k preventivním krokům

Praha - Podle pojišťoven vzrostl počet nehod motorkářů v posledních letech zhruba o 10 až 15 procent. Statistiky udávají již 160 mrtvých od ledna letošního roku. Také prázdniny začaly pro příznivce jízdy na motorce tragicky. Rostoucí počet nehod souvisí se stoupajícím počtem prodaných motocyklů v poslední době. Většina vážných havárií motocyklistů je důsledkem riskantní jízdy ve vysoké rychlosti. Podle Tomáše Lercha z Ředitelství služby dopravní policie je však příčinou neštěstí spíše lhostejnost k podmínkám jízdy.

„Jde spíše o nepřizpůsobení stavu vozovky, schopnostem řidiče a vlastnostem stroje. Nehovořil bych o agresivitě řidičů, ale jde spíše o riskantní jízdu,“ uvádí Lerch. Policie používá pro dohled nad bezpečností na silnicích asi 70 motorek s přenosným radarem a kamerou. Ředitelství se dokonce pro zkvalitnění motoristických hlídek rozhodlo pro zařízení speciálních kurzů na brněnském okruhu.

V prevenci boje proti zvyšujícímu se číslu mrtvých motorkářů by dopravní policie preferovala přísnější opatření pro získání řidičských opatření. Ministerstvo navíc připravilo návrh podstatných změn. Podle novely by se motorkáři dostali na nejsilnější motorky až od 24 let. Vzniknou čtyři skupiny různých řidičských oprávnění na motocykly, jak v červnu uvedl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Velkou změnou projdou i samotné školní motorky, kde zmizí tradiční řídítka pro instruktora.

U skupiny nejslabších motocyklů má dojít k podstatné změně, kdy na ně bude možné získat řidičák až od 16 let. Zůstane skupina A1 pro stroje do 11 kilowattů (kW), nově vznikne A2 do 35 kW výkonu motoru a od minimálního věku 18 let. Kdo bude mít minimálně dvouletou praxi na slabší motorce, tak může tuto skupinu získat už ve 20 letech. Směrnice má být v platnosti nejpozději od 19. ledna 2011.