Tunel Blanka se zřejmě zpozdí a prodraží

Praha - Podle dnešních Hospodářských novin (HN) se minimálně o půl roku prodlouží výstavba pražského tunelu Blanka. Původně měl být hotový na podzim 2011. Stavba, která spojí Strahovský tunel s Trojou, se ale protáhne kvůli propadům země ve Stromovce. Ražba se totiž musela na čtyři měsíce zastavit. Kromě zpoždění se ale zřejmě zvýší i cena, která je nyní stanovená na 21 miliard korun. Politici a oficiální představitelé stavebních firem to ale popírají, uvedly HN. Časovému skluzu nasvědčuje také pohled do účetnictví magistrátu, který na stavbu v rozpočtu vyčlenil 7,4 miliardy korun. Ke konci července ale bylo prostavěno jen 2,2 miliardy korun.

Primátor Pavel Bém však pro HN uvedl, že „platí smlouva s nabídkovou cenou a harmonogramem prací včetně dokončení díla“.

HN ale uvádějí, že se v polovině července kvůli termínu rozhořel ostrý spor mezi společností Metrostav a firmou ČKD, která do tunelů dodává technologie. Metrostav, který je hlavním dodavatelem, oznámil, že stavební část odevzdá nejméně o půl roku později, než slíbil. Důvodem prý jsou dva propady půdy ve Stromovce, což podle HN zvýší i celkové náklady. Mluvčí
Metrostavu František Polák však uvedl, že firma zatím nemá indicie, že by
cena měla být vyšší. „Zpoždění bude eliminováno protiražbou, kterou jsme zahájili koncem července z Letné,“ podotkl. A prakticky stejně mluví i Josef Kalíšek z IDS, které pro město nad stavbou drží dozor.

To je však obtížné podle HN ověřit, protože Metrostav i firma IDS, která pro město stavbu dozoruje, odmítají zveřejnit nynější harmonogramy prací. Jiří Zeman z odboru městského investora pražského magistrátu potvrdil, že „je nesporné, že vše nebude v tom termínu, jak se naplánovalo.“

Tunelový komplex Blanka by měl být hotov v roce 2011. Výstavba severozápadní části vnitřního automobilového obchvatu mezi Špejcharem a křižovatkou Pelc-Tyrolka začala loni. Silnice povede tunely pod Letnou a pod Stromovkou.

Provizorní vjezd do tunelu Blanka
Zdroj: ČT24