Pražská policie začala řídit dopravu na křižovatkách

Praha - Pražská dopravní policie začala od roku 1919 řídit v ulicích dopravu. Do té doby nebyl ještě tak hustý provoz. S rozvojem motorismu však nastala potřeba řídit dopravu. Během léta 1919 policie vycvičila 27 strážníků pro řízení pražského provozu. První strážník začal řídit dopravu v dolní části Václavského náměstí v osm hodin ráno 2. září 1919. Pořadí jízdy se určovalo každému řidiči zvlášť, uvedla ředitelka Muzea Policie ČR Marcela Machutová. Strážník měl na sobě novou modročernou uniformu s přilbicí a v ruce držel gumový obušek. Původně mělo být řízeno 11 křižovatek, ale nakonec jich bylo obsazeno pouze 5. Práci strážníkům ulehčil až první semafor v roce 1927.

S prvním strážníkem, který řídil městskou dopravu je spojený i slangový název pro obušek - pendrek. Od té doby se mezi lidmi jinak než pendrek obušku téměř neřekne.

První semafor museli v roce 1927 strážníci řídit ručně a vyvolalo to velké zmatky v pražské dopravě. Byl umístěný u Masarykova nádraží. „Fronty automobilů stály od Prašné brány až k Bulharu,“ uvedla Machutová. Řízení dopravy v té době nebylo jednoduché. V roce 1919 řídilo pražskou dopravu 200 strážníků a v roce 1939 bylo v Praze už 18 semaforů.

Rvačky mezi kočími a motoristy prý také nebyly nic neobvyklého.