Pořadatelé předváděcích akcí přitvrzují

Praha – Organizátoři předváděcích akcí sahají ke stále agresivnějšímu postupu mnohdy na hraně zákona. Někteří začali dokonce využívat trik, který jim umožňuje obejít právo zákazníka odstoupit od smlouvy do 14 dnů od jejího uzavření. Stížnosti se hromadí na pořadatelskou firmu PROFI CZECH s.r.o., která navíc průběžně mění své jméno. Odborníci nabádají k obezřetnosti nebo ještě lépe k absenci na takových předváděcích akcích.

Příklad za všechny: Na poradenskou spotřebitelskou linku zavolala žena, jejíž osmdesátiletá babička si pod nátlakem organizátorů předváděcí akce pořídila mixer za 20 tisíc korun. A nebyla jediná. Organizátoři předváděcích akcí prostřednictvím nového triku upírají zákazníkům právo odstoupit do 14 dnů od uzavřené smlouvy. Pokud si totiž člověk pozve prodejce domů, nemá v takovém případě podle zákona právo na vrácení peněz kvůli podepsání smlouvy na neobvyklém místě. „Podepsala i jakýsi dovětek, že si prodávajícího zve domů,“ popsala záludnou praxi vnučka oběti Šárka Churavá. Podle postižené ženy pak dotyčné osoby chodily po jejím bytě, chovali se arogantně, vše si fotili. „Až jsem z toho i brečela,“ dodává.

Právní poradce časopisu dTest Jan Votočka upozorňuje, že firmy zneužívají na předváděcích akcích tuto výjimku ze zákona tak, že spotřebiteli při koupi předloží k podpisu vedle kupní smlouvy i jakousi pozvánku, ve které potvrzuje, že si prodejce pozval domů či na vybrané místo. Při odstoupení od smlouvy pak firma odmítá vrátit peníze s odkazem na daný podpis. „To nemění nic na právu odstoupit od smlouvy, je ale mnohem složitější dokázat, že k uzavření smlouvy došlo na předváděcí akci,“ dodal pro ČT Votočka.

Právní poradce časopisu dTest Jan Votočka: "Podpisy vynucují nejrůznějšími způsoby. Odebírají lidem mobily u vstupu, nesmí si jít ani na toaletu, nic si nahrávat nebo se mezi sebou radit.

Reakce firmy PROFI CZECH na dotaz ČT: "Pod nátlakem se žádné smlouvy nepodepisují, a pokud má někdo jakýkoli problém, ať si napíše písemnou žádost.

O nekalých praktikách firmy PROFI CZECH s.r.o diskutují lidé i na sociální síti. Možná proto zřejmě už několikrát změnila svůj název – nejdříve z PROFI CZECH s.r.o na SWISS MARKETING a nyní nově na společnost i-Rest. Tato firma by měla sídlit na adrese Adamovská 7, Praha 4. Přesto, že žádný takový subjekt tu na zvoncích k nalezení není, nachází se název na jedné ze schránek v domě, kde figurovalo hned několik dalších jmen. Podle místních obyvatel na adrese hledají majitele firmy i podvedení lidé, marně.

Podvodníci navíc stále častěji lákají důvěřivé lidi na neexistující výhody, slevy a výhry. Spoléhají totiž na to, že na předváděcí akce chodí převážně senioři, kteří se s nimi nebudou soudit.