Za odtah auta si v Praze nechává soukromá odtahovka 80 procent

Praha – Magistrát hlavního města nechává ročně vydělávat soukromou firmu víc než 56 milionů korun za odtahy špatně parkujících aut. Z částky 1300 korun, kterou musí městu zaplatit každý odtažený řidič, totiž následně inkasuje najatá společnost Besico Services 1015 korun, tedy skoro osmdesát procent. Od chvíle, kdy začala odtahovat soukromá společnost, zároveň vzrostl počet odtahů o 300 procent.

V Praze panuje zvláštní odtahová praxe. Město má ze skoro padesáti odtahových vozů ve svém vlastnictví jen desítku, za ostatní platí podle pětileté exkluzivní smlouvy nájem jediné soukromé fimě Besico Services. Ten však není fixní, ale odstupňovaný podle počtu zásahů a následného výběru od řidičů - každé odtažené auto tak pro firmu znamená plus 1015 korun, naopak městská kasa z odtahu inkasuje jen 185 korun. Obrovský podíl, který od města dostává soukromá společnost, potvrdil i vedoucí odboru odtahů pražské Správy služeb Zdeněk Procházka. Je ale přesvědčen, že se nejedná o podivně vysoký výdělek pro soukromou firmu.

Besico má trojnásobek aut a pětinásobek odtahů

Společnost Besico provozuje 35 odtahových vozů. Samotný magistrát má deset vlastních odtahových aut, jejichž řidiči pobírají jako zaměstnanci magistrátu spíše podprůměrný plat.

Smlouvu s odtahovou firmou podepsal za magistrát Vladimír Kotrouš, přímý podřízený Pavla Béma a dodnes ještě stále úřadující šéf pražské městské policie. S Besico Services se v roce 2006 závazně dohodl na pět dalších let. Jen od podpisu do dneška vzrostly odtahy nařízené v metropoli Kotroušovými podřízenými skoro o 300 procent. Za loňský rok odtáhlo Besico 56 tisíc aut a od magistrátu za to inkasovalo 57,5 milionu korun. Magistrátní odtahové vozy, kterých je oproti privátním zhruba třetina, odtáhly za rok 2008 pouze 13 tisíc špatně zaparkovaných vozů a obohatily tak město o 16,5 milionu korun.

K výdělku firmě pomáhají i podřízení muže, který podivnou smlouvu za magistrát podepsal – městští policisté. Mnohem častěji než dříve volají odtahové vozy ke špatně zaparkovaným autům. Od roku 2006 se zvýšil počet odtahů v Praze o 300 procent, avšak důvodem může být i zavádění zón placeného stání, které v té době ve městě probíhalo.

Policie nabádá k jízdě na červenou

Vydělávat Besicu pomáhá i státní policie. Přestože jejich zástupci nejdřív tvrdili, že v autě soukromé odtahové firmy jejich muži zásadně nejezdí, následně výpověď změnili a přiznávají, že vyčlenění dopravní policisté pracovní den v autě soukromé společnosti tráví. Prý tak pomáhají občanům, které chrání před špatně zaparkovanými vozidly.

Česká televize ale přistihla policistu, který téměř hodinu kličkoval jako spolujezdec v odtahovém voze po Praze, přihlížel přitom nevídanému porušování předpisů řidiče vozidla – například jízdě na červenou – a špatně zaparkovaných aut si nikterak nevšímal.

„Možná je to otázka morálního charakteru, ale rozhodně zákonu to neodporuje,“ komentovala dění v ulicích včetně jízdy na červenou policejní mluvčí Andrea Zoulová.

Kancelářské položky a kinofilm

I bez přispění soukromé společnosti jsou pražské odtahy nanejvýš problematické. Magistrát sice dokáže doložit, co je vše zahrnuto v 1 300 korunách za odtah, avšak některé položky jsou pozoruhodné.

„Je to odpis pořizovací ceny vozidla, povinné ručení, silniční daň, havarijní pojištění, pohonné hmoty, pneumatiky, kancelářské potřeby, opravy a údržba vozidla, mzda řidičů,“ shrnul údajné náklady, které Praha Besicu proplácí, magistrátní mluvčí Jiří Wolf. Fakt, že město potřebuje ročně pro každý vůz čtyři tisíce ročně na „kancelářské potřeby“, Wolf odmítl vysvětlit. „Vy po mně chcete věci, to si snad děláte legraci!“ odbyl mluvčí redaktora České televize.

Pražský magistrát si také pořád účtuje peníze potřebné na nákup deseti městských odtahových aut. „Tato vozidla už jsou odkoupená. To znamená, že Správa služeb hlavního města je už jejich vlastníkem,“ uvedl ale Zdeněk Procházka ze správy služeb.

Řidiči v rámci poplatku za odtah dávají peníze také například na kinofilm. Ten policie potřebovala v roce 2001, kdy začala platit současná vyhláška, na dokumentaci přestupku. V současnosti ale používá digitální fotoaparáty. Řidiči tak platí zbytečně – nejenom magistrátu, ale především soukromé firmě.