Řidiči nemusí mít v autě rezervu, platí nová vyhláška

Praha - Ode dneška mohou řidiči novějších aut jezdit bez rezervy. To ale jen v případě, že místo ní povezou sadu na opravu pneumatik. Umožňuje to nová vyhláška ministerstva dopravy, která právě dnes začíná platit. Motorkáři zase můžou nechat doma náhradní žárovky a mřížka mezi kufrem a sedadly užitkových aut už také není nutností. Taxikáři už nemusejí v autech vozit hasicí přístroj. Vyhláška také pozměnila obsah lékárniček a zavedla v autech povinnou reflexní vestu.

Podle mluvčího ministerstva dopravy Karla Hanzelky vyhláška reaguje na trendy v Evropě. Řidiči se mohou nově rozhodnout, zda do své povinné výbavy zařadí rezervu, nebo sadu pro nouzovou opravu poškozené pneumatiky. Rezervní kolo zůstane povinné jen pro staré modely z 80. let typu Škoda 120 nebo Favorit a také pro ty, kterým to kvůli bezpečnosti nepovolí sám výrobce. Právo zvolit si jednu z těchto variant už mají motoristé v řadě evropských zemí, například v sousedním Německu.

Sada na opravu pneumatiky může nahradit rezervu u vozidel kategorie M1 a N1, tedy osobních vozů do 3,5 tuny, která mají nejvýše osm míst k přepravě osob (kromě místa řidiče), a nákladních automobilů do 3,5 tuny. U dalších typů nákladních aut vyhláška umožňuje nahradit sadu smlouvou s asistenční službou.

Další novinkou, kterou vyhláška přináší, je možnost odstranit u osobních aut přestavěných na malá nákladní auta dělicí přepážku před zavazadlovým prostorem. Přepážky se musely montovat i do osobních aut upravovaných na užitkové vozy kvůli odpočtu DPH.

Vyhláška zavádí také pozměněný obsah lékárniček a povinnost mít v autě reflexní vestu, tyto změny však začnou být účinné až od roku 2011. V lékárničce přibude několik věcí - termofólie, certifikovaná resuscitační maska a leták s radami, jak postupovat při dopravní nehodě. Naopak zmizí spínací špendlík a sterilní obvazy. Ministerstvo navíc zpřesnilo parametry jednotlivých prvků lékárniček, například potřebné rozměry a lepivost náplastí či délku nůžek.