V Paříži budou půjčovat elektromobily

Paříž -  Paříž se chystá spustit projekt půjčování automobilů na baterie. Podobný úspěšný systém půjčování kol už ve městě funguje. Francouzská metropole pod vedením socialistického starosty Bertranda Delanoëa si od toho slibuje další zlepšení ovzduší a výraznější pokles počtu aut s klasickým pohonem v ulicích. Tendr na elektromobily hodlá radnice vyhlásit do konce roku. Paříž tak půjde po vzoru německého Ulmu, který má ovšem jen 120 000 obyvatel, zatímco francouzské hlavní město s předměstími kolem deseti milionů.

V Paříži hodlají v prvním období pořídit 3000 automobilů s cílem mít jich celkem k dispozici 4000. Vozidla by měla být volně k využití 24 hodin denně po celý týden. Podle Delanoëa by dvojmístná auta, která jsou v současnosti vzhledem k omezenému využití baterií na nynější technické úrovni nejrozšířenější, představám radnice nevyhovovala. Musejí prý být uspořádaná tak, aby je mohly využít i rodiny.

Pro zájemce by měla být auta na tisícovce stanovišť v Paříži a jejím bezprostředním okolí. Průběžně by se dobíjela asi na stovce míst. Za oprávnění k jejich využití by se platilo měsíční předplatné 25 až 30 eur (640 až 765 Kč) a za každou půl hodinu provozu pak čtyři až šest eur (kolem 100 až 150 Kč).

„Snažím se z Paříže udělat moderní město, solidární a odvážné,“ prohlásil Delanoë, který se zároveň označil za velkého propagátora elektromobilů. Sám prý používá od roku 2001 vůz typu Citroën Saxo, který vymění jedině za jiné auto na elektrickou baterii.

Tímto způsobem neuvažuje jenom pařížská radnice, ale i francouzská vláda chce na podzim spustit kampaň, jež má lidi vést k tomu, aby přesedávali z aut se spalovacími motory na elektromobily. Elekromobily se mají v příštích letech hojně vyrojit na francouzském trhu. Splnit se tak má nejen cíl větší ochrany životního prostředí, ale také snížení závislosti na dovážené ropě a finančních nákladů na provoz.

Pařížská radnice v rámci svého ekologického boje rovněž podporuje nákup elektromotorek a podobný program chystá i na elektrokola, která představují rovněž slibný trh. Odhaduje se totiž, že na klasickém kole se ujedou v průměru čtyři kilometry denně, u elektrokol by to měl být dvojnásobek.

Vládní pravicová strana UMP nicméně úsilí radnice ovládané socialisty o zavedení systému půjčování aut (Autolib) odsoudila s poukazem na to, že projekt představuje neúměrné finanční riziko i s ohledem na rozsáhlé vandalství, kterému jsou údajně vystavena půjčovaná kola.

V systému Vélib (volné kolo), který funguje od července 2007, bylo za rok a půl provozu poškozeno 12 000 kol a 7800 jich ze stojanů zmizelo. Protože ale Vélibu využilo přes 44 milionů zájemců, je nápad označován za úspěšný. K dispozici je v současnosti kolem 25 000 kol na asi 1750 stanovištích.