Stavba a rekonstrukce tramvajové trati v Liberci se prodražuje

Liberec – V Liberci pokračuje výstavba tramvajové tratě do sídliště Rochlice. Nová trať povede v centru po kolejích stávající trasy do Jablonce nad Nisou. Trať bylo potřeba zmodernizovat a hlavně zdvojkolejnit. Rozsáhlá rekonstrukce přitom byla náročnější, než se původně čekalo. Dokumentace o inženýrských sítích často neodpovídala skutečnosti, sítě navíc byly často ve velmi špatném stavu, řekl provozní ředitel Dopravního podniku města Liberce (DPML) Ludvík Lavička. Oprava měla podle plánů dopravního podniku vyjít na 98 milionů korun, konečné náklady ale zatím podnik nezná. Již je ale jasné, že jenom první úsek, který měl stát 70 milionů korun, vyšel na sto milionů.

Terén, kterým vede rekonstruovaná trať, je náročný: z jedné strany stojí blok domů, z druhé koryto Harcovského potoka a uprostřed ve stísněném prostoru vedou koleje. „Je to deset metrů šířky, kam se kolej musí vejít,“ upozornil technický ředitel DPML Martin Čulík.

Tramvajová trať do Rochlice povede i v další etapě po stávajících kolejích trasy do Jablonce nad Nisou. Až za areálem bývalé Textilany, tedy dva kilometry od centra, se nová trasa od té jablonecké odkloní. „Zpracovává se konečná dokumentace a myslíme si, že je to konečná verze,“ uvedl provozní ředitel DPML Ludvík Lavička.

Tramvajová trať do Rochlice výrazně odlehčí silnicím, které už přestávají náporu dopravy stačit. Na sídlišti a v jeho okolí totiž žije zhruba 16 tisíc lidí. V dopravní špičce jezdí autobusy do Rochlice ve čtyřminutových intervalech. Ani to ale nestačí. Jediným řešením je podle odborníků právě tramvaj, která má větší přepravní kapacitu a zácpy na silnicích ji nebrzdí.