Případ konkurzního správce Transporty Chrudim před soudem

Hradec Králové - Krajský soud v Hradci Králové začal řešit případ bývalého správce konkurzní podstaty společnosti Transporta Chrudim Jaroslava Wimmera. Obžaloba ho viní ze zpronevěry více než sto milionů korun a z nedovoleného ozbrojování, za což mu v případě prokázání viny hrozí pět až dvanáct let vězení. 61letý Wimmer dnes u soudu vinu odmítl.

Wimmer prý chtěl najít lepší zhodnocení pro peníze Transporty, než nabízely banky. Proto převedl neoprávněně z účtů Transporty 69 milionů korun soukromé společnosti Centrální banka pohledávek. Dalších 42 milionů převedl společnosti Bridge, vše pod vidinou 6% úročení. Na svůj osobní účet pak převedl také další miliony. Peníze se ale nikdy do Transporty nevrátily. Wimmer už strávil 16 měsíců ve vazbě.

Před devíti lety si přitom Wimmer na mikrofon České televize pochvaloval, jak se mu daří zpeněžit majetek zkrachovalé Transporty a úspěšně vést konkurs. „Transporta je důkazem toho, že nejlepší revitalizační program je dobrý a řízený konkurz,“ uvedl správce v únoru 2000. Wimmer získal prodejem Transporty 300 milionů. Policisté ale po upozornění od banky zjistili, že z konkurzu třetina zmizela. Správce soudu, který na něj dohlížel, zřejmě lhal.

Firma Bridge patří občanům Slovenska a na výzvy správce k vrácení peněz nereagovala. Na Centrální banku pohledávek je nařízená exekuce. Podle obžaloby měl mít správce Wimmer z finančních operací milionové provize, ten to ale odmítá. 

Žaloba viní Wimmera i z nedovoleného ozbrojování

Policie Wimmera minulý rok obvinila z podvodu, později jeho jednání překvalifikovala na zpronevěru. Peníze měl z Transporty vyvést v letech 2003 až 2005. Obžaloba Wimmera viní také z trestného činu nedovoleného ozbrojování, protože bez patřičného povolení přechovával výměnnou hlaveň a tlumič k legálně držené zbrani. „Zbraním nerozumím, ale měl jsem vědět, že tlumič i výměnná hlaveň podléhají zvláštnímu režimu,“ řekl Wimmer soudu.

Transporta Chrudim v dobách své největší slávy zaměstnávala přes čtyři tisíce lidí. Po krachu v roce 1998 byly haly jednoho z největších strojírenských podniků na východě Čech poloprázdné, záhy však areál opět ožil. Působí zde zhruba dvě desítky podniků. Firma Transporta je v konkurzu od roku 1999. Wimmerovo působení v podniku si už dříve vysloužilo silnou kritiku.