Napadením řidičů se nevyhneme, říká šéf pražského dopravního podniku

Praha - Dopravní podnik hl. m. Prahy (DP) se podle slov svého generálního ředitele Martina Dvořáka už několik let snaží maximálně investovat do bezpečnosti řidičů. Nicméně nebezpečným situacím není možné se zcela vyvarovat. „Nevyhneme se situacím, kdy dojde k napadení našich řidičů s následkem pracovní neschopnosti. Těch je řádově patnáct až dvacet ročně,“ uvedl Dvořák, který byl hostem Interview ČT24. Naposledy zemřel na pražském sídlišti Písnice řidič poté, co chtěl údajně vyhodit z autobusu opilého cestujícího, který si tam zapálil cigaretu. Podle svědků pak pasažér řidiče napadl a zranil ho.

„Kontaktovali jsme rodinu a vyjádřili upřímnou soustrast a snažíme se rodině vyjít vstříc a pomoci v této tragické události,“ popisuje Dvořák první reakci DP po smrti řidiče. K tomu dodává, že probíhají jednání s odbory o tom, jak posílit pocit bezpečí a bezpečnost řidičů.

Zároveň přiznal, že rizikovým situacím se nelze úplně vyhnout: „Tím, že přepravíme denně tři miliony cestujících, samozřejmě dochází k mnoha konfliktním situacím. Nebezpečí by ale měla v největší možné míře eliminovat spolupráce DP s policií. “Dlouhodobě a velmi intenzivně spolupracujeme se státní i městskou policií a musím konstatovat, že spolupráce se za poslední dva roky velmi prohloubila," říká Dvořák.

Policie je neustále ve spojení s dispečery DP

Městská policie utvořila speciální útvar, ve kterém je zaměstnáno na 200 policistů a který má stále k dispozici tři vozy, informuje Dvořák. Příslušníci útvaru údajně neustále hlídkují v prostoru metra a dalších dopravních prostředcích. Jsou přitom ve spojení s dispečery DP. V okamžiku, kdy dojde k oznámení konfliktní situace, městská policie i dispečeři vyrážejí na inkriminované místo.

DP ovšem posiluje bezpečnost i jinak. Nové tramvajové vozy mají kabinu oddělenou od cestujících a uvnitř vozu jsou umístěny kamery. Asi před měsícem DP dále převzal prvních dvacet nových autobusů vybavených kamerami, které monitorují prostor pro cestující a na stisknutí tlačítka mohou zabírat také stanoviště řidiče. V podstatě do všech dopravních prostředků byla dále nainstalována signalizační tlačítka, po jejichž stisknutí může řidič dispečerům ihned ohlásit konfliktní situaci, informuje Dvořák.

Loni řidič pomohl napadené mladé ženě s dítětem

Řidiči navíc procházejí školeními o tom, jak se v rizikové situaci chovat. Jakým způsobem ale nakonec řidič zareaguje, záleží pouze na něm. „V loňském roce jsme měli zvláštní případ, myslím, že to bylo v Žitné ulici, kde náš řidič pomohl napadené mladé ženě s dítětem. Byl sice inzultován, okamžitě ale zasáhla státní policie. Byla to osobní odvaha řidiče. Byl v pracovní neschopnosti a ocenili jsme ho také finančně, protože měl osobní odvahu,“ uvedl Dvořák.

Na zastávce autobusu linky 198 došlo k potyčce mezi řidičem autobusu a opilým cestujícím. Řidič pak zemřel.
Zdroj: ČT24
Autor: ČT24