Přetočené tachometry jsou běžné a zákon proti nim nechrání

Praha – Každá druhá prodávaná ojetina v Česku má podle lidí z branže stočený tachometr. Kupující tak může v krajním případě koupit „zánovní“ auto se statisíci najetými kilometry a zaplatit za ně desetitisíce korun navíc. Policie většinou takové podvody neřeší, protože zákony v Česku na manipulaci s rychloměrem nemyslí. Vznikly proto firmy, které se specializují na zjišťování najetých kilometrů.

Inzeráty nabízející auto s minimálním nájezdem jsou běžné. Řada z nich přitom lže – auta mají najety nikoli desítky, ale stovky tisíc kilometrů. Zákazník tak dostane výrazněji opotřebené auto a navíc za ně zbytečně zaplatí více. „Mohou to být i statisíce,“ varoval Martin Pajer ze společnosti Cebia, která se zabývá zjišťováním minulosti vozidel. „Běžně se stává, že vozidlo, které má v zahraničí na tachometru 400 tisíc kilometrů, se tady prodává stočené třeba na 40. Takových případů jsme měli už spoustu,“ dodal.

Na podvodech prodejců ojetých aut profitují i společnosti, které zákazníkům pomáhají zjistit, jaký je skutečný nájezd vyhlédnutého auta. Specializované firmy se za 500 korun podívají do všech dostupných databází a zjistí, kolik mělo auto najeto při kterékoliv předchozí kontrole u nás i v zahraničí. Stačí k tomu znát údaje o kupovaném voze.

Pokud si lidé nenechají auto zkontrolovat ještě před nákupem a na podvod přijdou až po něm, většinou mají smůlu. Přetočené tachometry české zákony - narozdíl od Německa nebo Spojených států - neřeší. „Jedná se o občanskoprávní spor,“ upozornila policejní mluvčí Pavla Kopecká.

Podvedený tak musí u soudu prokázat, že prodejce o přetočeném tachomatru věděl, a to není jednoduché. Prodejci jsou navíc pojištěni smlouvou, v níž většinou neuvádějí počet najetých kilometrů, ale stav tachometru. V takových případech nemůže soud dělat nic.

Podvodníci se neomezují jenom na přetáčení tachometrů. Rádi falšují i věk auta a podle odhadů u pětiny prodaných ojetin zamlčují případné havárie a následné opravy.