Dolejš i Milota rezignovali na posty místopředsedů KSČM

Praha - Čeněk Milota a Jiří Dolejš dnes rezignovali na své stranické funkce. KSČM tak přišla kvůli loterijní kauze o dva místopředsedy. Dolejš původně nabídl, že výkon své stranické funkce pozastaví, aby kauza nepoškozovala KSČM. Platilo by to ale jen do rozhodnutí Městského soudu v Praze, kde v pondělí podal spolu s Milotou žalobu na ochranu osobnosti. Nyní se ještě řeší jeho poslanecký mandát. Ústřední výkonný výbor strany ho už vyzval, aby zvážil odchod ze sněmovny. Konečné rozhodnutí musí učinit sám Dolejš, který se ale poslaneckého mandátu vzdát nehodlá. K výzvě se dnes připojil i poslanecký klub strany. Předsednictvo KDU-ČSL dnes kvůli stejné kauze přijalo rezignaci generálního sekretáře strany Jiřího Stodůlky.

Dolejš ČT řekl, že žádné zásahy ve prospěch novely nesliboval a k odchodu ze sněmovny nevidí důvod: „Politického mandátu se má stranická neuváženost netýká, tam by to bylo, kdybych byl na pochybách, zda jsem nepřekročil právo. Tyto pochybnosti prostě nemám.“ Podle předsedy KSČM Vojtěcha Filipa oba muži své funkce nezvládli a poškodili stranu. Už před jednáním uvedl, že mu nezbývá nic jiného než navrhnout jejich odvolání: „Kdybych udělal jakýkoli jiný krok, tak bych musel uvažovat o své vlastní rezignaci.“ Podle místopředsedkyně KSČM Věry Žežulkové nebere vedení KSČM rezignaci Dolejše a Miloty jako přiznání viny. Pokud prokážou, že nepochybili, mohli by se podle ní do svých funkcí zase vrátit.

Dolejš podal stížnost na špatné vydavatelství

Video Rozhovor s Jiřím Dolejšem a Jindřichem Šídlem
video

Rozhovor s Jiřím Dolejšem a Jindřichem Šídlem

Čeněk Milota:

0„Jestli někdo má Milotu nebo Dolejše za úplné hlupáky, kteří nevědí, co říkají, a nechali by se, jak píše Mladá fronta Dnes, koupit za pár korun? Prosím vás, o ničem takovém to nebylo a není.“

Dolejš si v žalobě, kterou podal v souvislosti s kauzou loterijního zákona, popletl vydavatelství. Místo toho, aby kvůli článku deníku MF DNES podal žalobu na vydavatelství Mafra, jako žalovaného označil podle mluvčí pražského městského soudu Martiny Lhotákové Mladou frontu a.s. Dolejš v žalobě požaduje zveřejnění omluvy za „tiskovou chybu“. Deník by měl také podle poslance napsat, že nikdy neuvedl, že bude lobbovat za KSČM ani co by byl schopen udělat za milion korun.

Dolejš i Milota svorně tvrdí, že se ničeho špatného nedopustili a jejich jednání nemohlo stranu nijak zdiskreditovat. „K žádnému handlu nedošlo, nejsou důkazy. Pro mě je to věc poměrně jednoduchá, bohužel se složitými politickými důsledky. Věřím, že se nakonec pravda potvrdí,“ komentoval situaci Dolejš. Strana zelených odmítla nabídku rovnou, v ODS a v ČSSD o ní podle zástupce šéfredaktorka MF DNES Jiřího Kubíka několik dní přemýšleli. „Odmítli ji ale s tím, že je to pro ně příliš riskantní,“ dodal.

Jiří Dolejš:

0„Na začátku celé kauzy jsme s kolegou Milotou nedocenili, že je třeba každého příchozího důkladněji prověřit. To musím přijmout. Také proto jsme nabídli své stranické funkce… Usvědčeni jsme z ničeho nebyli, žaloba je proto na místě. Tvrzení, která jsou v článku MF DNES, jsou prostě nepřijatelná.“

Kubík: KSČM i pan Šustr se tvářili, jako by to pro ně byl denní chleba

Člověka, který se prezentoval jako majitel neexistující sítě heren, vyslal za politiky deník Mladá fronta DNES. Za změkčení novely ve prospěch loterijních firem jim nabízel milion korun. Vstřícně se choval i poslanec TOP 09 Ladislav Šustr, který dnes doručil svou rezignaci na mandát předsedovi sněmovny Miloslavu Vlčkovi. Na jeho místo nastoupí kandidát KDU-ČSL, za kterou byl Šustr původně zvolen, Jan Grůza.

„Když jsme to před několika měsíci rozjížděli, nemohli jsme tušit, jak to dopadne. Výsledek je překvapením pro nás i pro vás,“ řekl ČT Kubík. Figurant podle něj oslovil stranické sekretariáty s nabídkou, že by jim chtěl poskytnout vysoký dar. Další kroky už určovaly strany, které rozhodly, s kým bude dál jednat: „KSČM i pan Šustr se tvářili, jako by to pro ně byl denní chleba.“ Dolejš s Milotou podle Kubíka dokonce použili výrazy typu „tohle umíme, máme inzerci v Haló novinách, přes to se dá leccos točit, máme to právně ošetřené“.