Bašta: Kvůli nařčení z kšeftování s vízy se budu bránit, o rezignaci neuvažuji

Praha – Stránky ukrajinských novin plní údajné manipulace s českými vízy. Ukrajinci žádající o česká víza se nemohli obracet přímo na generální konzulát ve Lvově, ale museli se předem registrovat prostřednictvím call centra soukromé firmy. Za registraci museli platit 20 amerických dolarů, v přepočtu víc než 300 korun. Peníze putovaly na účet soukromé firmy provozující call centrum. Ukrajinské sdělovací prostředky informovaly, že na celou nelegální operaci s vízy dohlížel český ambasador Jaroslav Bašta. Ten považuje všechna obvinění za nesmyslná a proti nařčení se chce bránit všemi prostředky. V Otázkách Václava Moravce Bašta uvedl, že podal stížnost k Radě ČTK a zvažuje i podání žaloby na ochranu osobnosti a další stížnosti na postup médií. Ze svého postu odstoupit nechce, případné odvolání ho prý ale nepřekvapí.

Jaroslav Bašta v Otázkách Václava Moravce přiznal, že cítí za fungování call centra politickou odpovědnost. „Je-li člověk v takové funkci, nese politickou odpovědnost vždycky. Nenese ale konkrétní manažerskou odpovědnost, protože ta patřila někomu jinému. V tomto případě generálnímu konzulovi ve Lvově,“ řekl Bašta v České televizi.

Velvyslanec však poznamenal, že ne všechny informace, které média k případu uvedla, jsou přesné. Řekl, že už není – na rozdíl od informací médií – přítelem ředitele společnosti Jihomoravská provozní, která měla call centrum ve Lvově provozovat a vybírat od žadatelů poplatky.

Bašta se rozhodl proti způsobu informování médií o případu bránit. Kvůli stylu zpracování kauzy zpravodajským serverem ČTK České noviny už podal stížnost k Radě ČTK.

Bašta: Ministerstvo provozovalo víc call center

„Od roku 2006 do letošního roku ministerstvo zahraničních věcí provozovalo na zastupitelských úřadech čtyři nebo pět call center. Všechny byly vybrány stejným způsobem. Tři call centra provozovaly soukromé firmy, jedno řídila obecně prospěšná společnost. Všechna call centra byla zpoplatněna,“ uvedl v České televizi.

Zřízení call centra ve Lvově nepovažuje Bašta za nemorální. „Považuji za nemorální to, co se dělo předtím a co vedlo k tomu, že bylo call centrum zřízeno.“ Podle velvyslance bylo neetické to, že ukrajinská mafie zneužívala nápor žadatelů o azyl, organizovala fronty před konzulátem a vybírala za to poplatky. „Základní úkol byl tyto věci odstranit, například tím, že call centrum bude nezávislé na místním prostředí.“ Call centrum pro konzulát ve Lvově fungovalo podle Bašty v Brně.

Podle serveru Aktuálně.cz začala policie kauzu kolem lvovského call centra v září prošetřovat. Na Baštu se ale vyšetřovatelé zatím neobrátili. Současný ministr zahraničí Jan Kohout uvažuje o tom, že Baštu z velvyslaneckého postu odvolá. Sám Bašta o rezignaci neuvažuje, zaskočen svým případným odvoláním prý ale nebude.

Ukrajinská mafie využila nápor žadatelů o azyl a kšeftovala s pořadníkem

K problémům na generálním konzulátu ve Lvově došlo už před rokem, kdy se tu o víza ucházely tisíce Ukrajinců. Před úřadem se tvořily fronty a s pořadím se obchodovalo na černém trhu. Došlo tedy ke změně systému. Žadatelé museli začít platit registrační poplatek 300 korun soukromé společnosti Jihomoravská provozní, která provozovala call centrum. Generální konzul Ladislav Hradil firmě tuto zakázku svěřil bez výběrového řízení. Firma inkasovala poplatek od více než 30 000 žadatelů o víza. Média upozorňovala na to, že šéf Jihomoravské provozní Vlastimil Valenta je přítelem českého velvyslance na Ukrajině Jaroslava Bašty.

Pořad Reportéři ČT začátkem září informoval o žalobě 161 Ukrajinců, kteří se museli tímto způsobem objednat na schůzku k udělení víz. Po České republice požadují odškodnění za přemrštěné telefonické poplatky. „Nežaluji český stát kvůli penězům. Jde mi o spravedlnost. Moji kamarádi si zařizovali papíry přes jiné konzuláty a tam to fungovalo normálně. Já jsem musel ve Lvově platit registraci přes call centrum, abych se vůbec dostal do fronty. Je mi líto, že jsem musel podat žalobu, ale chci dosáhnout spravedlnosti, ať se ukáže, kde skončily peníze, které jsem musel zaplatit,“ uvedl pro Reportéry ČT jeden z Ukrajinců.

Nelegální operace s vízy měla trvat osm měsíců, od loňského června do letošního ledna.