Dálniční tabule za 10 milionů zatím mnoho užitku nepřinášejí

Praha – Na českých dálnicích se objevily informační tabule, které ale zatím neznamenají velký přínos bezpečnosti a plynulosti dopravy. Před nákupem tabulí, z nichž každá stojí asi deset milionů korun, zněly sliby o jejich takřka zázračném vlivu. Zatím ale infotabule často fungují spíše jako billboardy propagující rozhlasové stanice, silničáři na ně pouštějí varovné texty pouze, když potřebují upozornit například na velkou nehodu. Podle řidičů zůstává nejspolehlivějším zdrojem dopravních informací rozhlas.

Informační tabule měly podle původních slibů ve „volném čase“, kdy neupozorňují na kolonu nebo uzavírku, poskytovat nadstandartní služby – například zobrazení zbývajícího času jízdy do vybraných cílů.

„Zobrazujeme texty, které jsou skutečně výstražné – ať už se jedná o nehodu, nebo o nějaká omezení,“ shrnul Jan Švec z Ředitelství silnic a dálnic dosavadní funkci desetimilionových tabulí.

Tabule se běžným řidičům nelíbí. V průzkumu Ústředního automotoklubu je hodnotilo přes pět set řidičů ze všech krajů republiky. „Pouhých šestnáct procent je spokojeno s úrovní dopravního zpravodajství na informačních tabulích na dálnici D1,“ shrnul výsledek mluvčí ÚAMK Pavel Kuchálik. „Tabule nevyužívají veškerý potenciál, který by mohly mít, a při srovnání s cenou je jejich význam diskutabilní,“ dodal.

V zahraničí jsou podobné tabule využívány i preventivně, například informují o tom, kolik v následujícím úseku dálnice umřelo řidičů kvůli mikrospánku nebo kvůli nedodržení povolené rychlosti. České tabule po většinu času doporučují, na které frekvenci si naladit rozhlas, nebo se na nich skví obecné konstatování, že řidiči mají jet opatrně.

V takovém klidovém režimu jsou tabule nejčastěji, asi v 95 procentech času. Odborníci na ŘSD či ministerstvu mají nadále velké plány, které však prý brzdí zákon. Podle něho lze promítat jen nápisy k aktuálnímu provozu. Změna tak přijde nejdřív na jaře 2010. Tehdy by mohl být zákon novelizován a umožní zobrazovat různé preventivní texty nebo dojezdové časy.

V budoucnosti možná také přestanou být informace jednojazyčné a zaměří se i na výraznou menšinu německých nebo rakouských řidičů, kteří po českých dálnicích jezdí. Jediný jazyk na tabulích si podle ministerstva dopravy přál někdejší šéf úřadu Aleš Řebíček. Jeho stanovisko teď pracovní skupina přehodnocuje.