Všechny kraje mají dlouhodobé smlouvy s ČD

Praha/Brno/Olomouc – Příštích deset let budou na regionálních vlacích v Česku jezdit takřka bezvýhradně České dráhy. Dnes se vedení železniční společnosti podařilo podepsat smlouvy se zbývajícími kraji nebo prodloužit stávající tak, aby platily až do roku 2019. S výjimkou Libereckého kraje neproběhle nikde výběrové řízení, většinou je ale v nové smlouvě možnost postupně jednotlivé trati vyjímat a pořádat na ně soutěže. Konkurenční železniční dopravci tvrdí, že ale tendry měly proběhnout. Jihomoravský hejtman Michal Hašek ovšem uvedl, že v jeho regionu nebyla alternativní nabídka pro celé území kraje jiným zájemcem předložena. Společnost RegioJet, která patří podnikateli Radimu Jančurovi, spustila po podepsání smluv avizovanou reklamní kampaň zaměřenou proti hejtmanům a jejich mateřské politické straně ČSSD.

„Pan Hašek lže. Jihomoravský kraj nás vyzval, ať předložíme nabídku pouze na určité tratě, které si navíc sám vybral. Naše požadovaná dotace byla přitom nižší než u Českých drah. Kdyby po nás chtěl nabídku na celé území kraje, tak bychom to udělali,“ uvedl majitel konkurenční dopravní společnosti Student Agency Radim Jančura.

ČD s kraji podepsaly smlouvy do dnešního dne, a proto se nemusí řídit evropskou směrnicí, která začne platit zítra. Ta mění pravidla pro dotace na veřejnou dopravu.

ČD dostanou příští rok osm miliard

Ceny zakázek většinou nejsou známy, podle vedení Českých drah zaplatí kraje v příštím roce celkem osm miliard korun. Jde o nižší částku než letos, kdy jsou náklady asi o 200 milionů vyšší. Z celkové částky, kterou si nárokuje dopravce, nezaplatí vše kraje. Podle nové legislativy jim přispěje stát, v roce 2010 přidá 2,7 miliardy.

Z peněz, které dráhy dostanou, by chtěly zaplatit obnovu vozového parku. „My počítáme, že do kolejových vozidel by se mělo během deseti let investovat dvacet miliard,“ uvedl náměstek generálního ředitele ČD Antonín Blažek.

Jančurova kampaň začíná

Výběrové řízení pro provozovatele regionálních vlaků chtěla původně vypsat většina krajů. Například Plzeňský kraj tendr skutečně otevřel, později jej ale zrušil a podepsal desetiletou smlouvu s Českými drahami. Jančura kvůli tomu zvažuje podání žalob k českým soudům a podnětů k antimonopolnímu úřadu, se stížností se chce obrátit také na Evropskou komisi. „Tyto podněty nejsou žaloby na ušlý zisk, jsou to podněty na to, aby Evropská komise  zrušila smlouvy s Českými drahami ve všech krajích,“ uvedl Radim Jančura. Pokud by stížnost uspěla, doufá podnikatel, že se Českým drahám nepodaří dostat úvěry na nákup nových vozidel.

Jančura se také nedlouho před volbami do Poslanecké sněmovny rozhodl zaplatit reklamní kampaň proti ČSSD. Její podoba již je k vidění ve flashovém pruhu na webu Jančurových dopravních firem Railjet a Student Agency. Zabývá se kritikou krajů, hejtmanů z ČSSD a Českých drah a na dalších místech by se měla objevit ve čtvrtek. Podnikatel hodlá zaplatit kampaň z peněz, které měl připraveny na provoz vlaků.