Padesátka na magistrále zatím dopravní kolaps nezpůsobila

Praha - Zavedení padesátikilometrové rychlosti na většině úseků pražské magistrály zatím očekávaný dopravní kolaps nepřineslo. Podle vedoucího Ústavu dopravních systémů ČVUT Pavla Přibyla je propustnost komunikací obecně vyšší při nižší rychlosti. Zácpy na magistrále vznikají kvůli přetlaku vozidel. Omezení se zavedlo ve snaze snížit hluk. Měření, které by prokazovalo výrazné snížení hluku, ale zatím magistrát v nejbližší době nepřipravuje. Alespoň orientační měření by tam mělo být, uvedl Přibyl. Během prvních dvou dnů letošního roku ovšem policie evidovala 1 200 překročení rychlosti, 72 lidí dostalo během úvodního prodlouženého víkendu pokutu.

Řidiči svou nekázní odpovídají pražskému magistrátu na polovičatou práci. Vedení města se totiž rozhodlo, že nebude zjišťovat, zda mělo snížení rychlosti žádaný efekt. Podle mluvčího Jiřího Wolfa totiž magistrát nebude v nejbližší době iniciovat měření hluku, uvedl server iHNed.cz.

Naděje, že se zvýší bezpečnost na zpomalených úsecích, zřejmě není opodstatněná. „Na těchto úsecích to podstatný vliv na bezpečnost mít nebude,“ upozornil Přibyl. Přibyl neočekává ani zvýšení hladiny smogu.

Video Reportáž Richarda Samka a Edity Horákové
video

Reportáž Richarda Samka a Edity Horákové

Nové úseky s rychlostí 50 km/h

  • 5. května v úseku Jižní spojka – Boženy Němcové
  • Cínovecká v úseku Kostelecká – MÚK Letňany (Veselská)
  • Jižní spojka v úseku Vrbova – Chodovská
  • Spořilovská v úseku Brněnská – Jižní spojka
  • Lipská v úseku Za Teplárnou – Evropská
  • Jižní spojka v úseku Barrandovský most – Vrbova (u ul. Na Mlejnku)

Podle dopravního experta Stanislava Humla má omezení rychlosti kvůli snižování hluku význam pouze u nákladních automobilů, které ale centrem Prahy projíždět nemohou. „Magistrát se snaží šetřit, místo aby vybudoval protihlukové zábrany, tak vymění značky,“ řekl Huml.

Přesto lidé, kteří žijí hned vedle magistrály a snížení hluku dlouhodobě požadují, snížení rychlosti vítají. Například v Ďáblicích by ovšem ocenili také další opatření – přírodní val. Toho se ale zřejmě nedočkají.

Plán na snížení hluku v hlavním městě magistrát představil letos v září. Kromě omezení rychlosti na důležitých dopravních tepnách chce nadměrnou hlučnost zmenšit vybudováním protihlukových stěn nebo úpravou povrchů vozovek. Jestli snížení rychlosti bude dostatečně účinné, magistrát společně s policií vyhodnotí v průběhu příštího roku. Není vyloučeno, že se do některých ulic povolená sedmdesátka vrátí.