Historická nádraží jsou blízko zhroucení

Praha – Historické nádražní budovy v centru Prahy nejsou v dobrém stavu. Metropole se dnes může chlubit neobvykle vysokým počtem cenných nádraží, není ale vyloučeno, že časem některé z nich spadne. Pozemky pod budovami jsou přitom cenné, a tak se občas objevují nápady na demolici nádraží. Takovou zkušenost již Praha má, v roce 1985 přišla o poslední část někdejšího nádraží severozápadní dráhy na Těšnově. Na jeho místě dodnes nic nestojí.

Před dvěma lety se objevily úvahy o zbourání nejstarší dosud fungující pražské železniční stanice, Masarykova nádraží. To je po 165 letech od svého vzniku a mnoha dílčích úpravách ve velmi špatném stavu. „Nádraží chátrá. Dvorana, do které přijíždějí vlaky, je v havarijním stavu,“ shrnul mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Nyní se ale zdá, že se nádraží místo demolice dočká rekonstrukce. Dráhy ji chtějí financovat z prostředků, které získají z prodeje sousedního jedenapůlhektarového pozemku.

Mnohem temnější vyhlídky má budova vyšehradského nádraží. Vlaky ve stanici nezastavují již od roku 1960, dnes slouží pouze jako výhybna. Přestože se občas hovoří o stavbě nové vyšehradské zastávky, zřejmě by secesní budovu z počátku 20. století cestující stejně neprocházeli. O stavbu tak nikdo nemá zájem.

Rozpadají se i novější stavby

V dobrém stavu nejsou ani podstatně modernější nádraží. Obří ponurá budova smíchovského nádraží z poloviny minulého století se po dobu svého provozu nedočkala zásadnější úpravy, cestující tak mohou být překvapeni, když u nástupiště nezastaví parní lokomotiva. Dráhy ale s úpravou smíchovského nádraží počítají podobně jako s rekonstrukcí holešovické stanice, která se sice otevřela v roce 1985, přesto dnes nepůsobí příliš moderně.

Dobré vyhlídky mají hlavní a vršovické nádraží

Naopak velmi světlá budoucnost zřejmě čeká jednu z nejvýstavnějších a největších historických nádražních budov v Evropě – secesní Fantovu budovu hlavního nádraží. V rámci celkové rekonstrukce stanice projde kultivací i ona. Pražané a návštěvníci města si ji přesto jen stěží řádně prohlédnou. Přímo před budovou vede Severojižní magistrála a stíní výhled z Vrchlického sadů.

Rekonstrukci již má za sebou vršovické nádraží. Z rozpadající se budovy se proměnilo ve světlou a přívětivou stavbu, které nechybí řada historizujících prvků.

Praha uvažuje i o obnovení některých zrušených zastávek, jedna z nich by mohla být v Karlíně. V plánu jsou i docela nové zastávky, dlouho se již hovoří o možnosti přestupovat do vlaku z metra na Kačerově.