Podle prvních analýz se kvůli nižší rychlosti v Praze snížil hluk

Praha - Podle prvních výsledků analýz, které má k dispozici odbor dopravy pražského magistrátu, se snížení rychlosti na páteřních komunikacích v Praze osvědčilo. Informují o tom dnešní Hospodářské noviny (HN). Pomalejší auta působí až o 40 procent méně hluku a díky omezení rychlosti na 50 kilometrů v hodině se navíc ani netvoří kolony. Pražský primátor Pavel Bém (ODS) přesto prohlásil, že na některých místech by mohli řidiči zase jezdit rychleji. Padesátikilometrové omezení začalo v hlavním městě platit plošně od 1. ledna.

HN připomínají, že centrem Prahy projíždějí denně statisíce řidičů z celé země, kteří musejí zpomalit i na čtyřproudých silnicích na rychlost 50 kilometrů v hodině. Důvodem byly prohrané soudní spory magistrátu s Pražany, kteří si stěžovali na hluk. Například obyvatelé okolí severojižní magistrály se obrátili na soud, který Praze přikázal, aby snížila hladinu hluku v bytech na 45 decibelů ve dne a 35 decibelů po 22:00. Omezení rychlosti na některých komunikacích tak zvolil magistrát místo drahých protihlukových bariér.

Dopravní policisté dosud tvrdili, že omezení rychlosti nemělo žádný dopad na nehodovost či tvorbu kolon. Dnešní HN píšou, že podle výsledků prvních měření se doprava ztišila a řidičům se cesta protáhla maximálně o minutu a půl na magistrále v centru.

Podle Alžběty Rejchrtové ze sdružení Občanů postižených severojižní magistrálou došlo po snížení rychlosti na vybraných místech ke zlepšení hlukové situace zhruba o tři decibely.

Detailní výsledky budou podle HN k dispozici v pátek. Primátor Bém se chce na jejich základě rozhodnout, které ze šesti úseků vyjmout z rychlostního omezení. Podle informací HN by mělo jít o oblast u pražského letiště a u Barrandovského mostu, kde není bytová zástavba a hluk nemá koho obtěžovat.

Pavel Bém pro ČT:

„Považuji některá omezení rychlosti na expresních komunikacích za naprosto nesmyslná. Neexistuje pro mě argument plynulosti městské dopravy… Samozřejmě nezmizí nikde tam, kde pro bezpečnost chodců snížená rychlost musí být.“

Pro rušení padesátky je i předseda dopravního výboru David Vodrážka (ODS). Dopravní omezení jsou totiž jednou z věcí, které ubírají ODS před volbami preference. Kritizují je i mnozí řidiči. Koncem ledna jich zhruba 150 projelo předepsanou nižší rychlostí v koloně od Černého Mostu po Jižní spojce k nákupnímu centru v blízkosti Ruzyně, čímž s omezením rychlosti vyjádřili nespokojenost.