IDS v Pardubickém kraji zorganizuje hradecká Oredo

Pardubice – Organizátorem integrované dopravy v Pardubickém kraji bude společnost Oredo. Ta se stará o dopravní systém i v sousedním Královéhradeckém kraji, který firmu zřídil. Oredo vyšla vítězně z výběrového řízení, nyní bude muset zlepšit funkčnost kritizovaného pardubického dopravního systému a dohlédnout na jeho další rozvoj.

Za své služby by mělo Oredo dostávat měsíčně několik set tisíc korun. Přesná částka bude souviset s úsporami, které integrace a sladění dopravy přinese. Pardubický hejtman Radko Martínek navíc doufá, že díky společnému organizátoru se podaří co nejvíce propojit integrované dopravní systémy obou východočeských krajů. „Firma bude pokrývat území obou krajů. Slibujeme si od toho optimalizaci obou dopravních systémů, protože v některých částech se překrývají nebo doplňují,“ uvedl Martínek.

„Oredo má optimalizovat dopravu tak, aby nekolidovaly autobusové a železniční spoje,“ doplnil hejtman. Podle Martínka by měla být páteří IDS železnice s uzlovými místy v Pardubicích a České Třebové. Na vedlejších tratích, které odbočují z koridoru, bude kraj zvažovat zachování železniční dopravy. Za jeden kilometr, který ujede vlak, totiž kraj platí skoro trojnásobek než za autobus. Význam tak mají především vlaky, které jezdí oproti autobusům rychleji, nebo jimi jezdí tolik lidí, že by se do jednoho autobusu nevešli. „Budeme muset racionálně rozhodovat, kde se nám vyplatí, aby jezdily vlaky, a kde se vyplatí převést dopravu na autobusy,“ řekl hejtman.

Oredo se také bude muset zabývat dalším rozšiřováním krajského integrovaného dopravního systému, který funguje od února 2008. Do konce letošního roku by totiž měl obsáhnout celé území regionu. Zatím je možné cestovat v rámci IDS pouze na Pardubicku a Chrudimsku, Orlickoústecko a Svitavsko na zapojení čekají. Zároveň bude nutné upravit tarifní politiku tak, aby bylo možné používat společné jízdenky jako v jiných krajích. Zatím je možné systém využít pouze s čipovou časovou jízdenkou, která platí na konkrétní trasu.

Lidé v některých oblastech si také stěžují na nedostatek či absenci spojů a jejich malou návaznost. V regionu například existují desítky obcí, kam večer a o víkendu veřejná doprava vůbec nejezdí.