Praha a Brno postaví parkovací domy, pro řidiče mohou být moc drahé

Praha/Brno – V Praze i Brně je vytipována asi čtyřicítka míst, kde by měly v budoucnu stát hromadné garáže. Řidiči v nich ale parkovat nechtějí - stání v nich je příliš drahé. Aby se garáže vyplatily, měla by stát hodina parkování asi 50 korun. Magistráty proto budou muset na provoz stání doplácet nebo zdražit stání v ulicích tak, že bude podobně drahé, a řidiči stáním u chodníku neušetří.

Padesát za hodinu je pro Pražany moc

Nové podzemní garáže by měly vzniknout například na pražském Václavském náměstí. V metropoli je velmi obtížné zaparkovat. Ve městě je registrován skoro milion aut, dalších čtvrt milionu každý den přijíždí z jiných měst. Ačkoli si řidiči stěžují na špatné podmínky, kdy je většina veřejných parkovišť přeplněná, zároveň se jim za parkování nechce platit víc než povinnou desetikorunu na ulici. Stání ve veřejné garáži stojí obvykle kolem 50 korun za hodinu. „To je hrozně moc. Budu radši jezdit a hledat volné místo,“ pokrčil rameny jeden z dotázaných řidičů.

Že se řidičům nechce platit padesát korun za každou hodinu parkování, ukázal také průzkum pro Prahu 5. Ta uvažuje o stavbě parkovišť pro dlouhodobé stání, většina občanů si ale neplánuje pronajmout místo.

Centrální městská část Praha 1 připravuje hned několik veřejných parkovišť, kde bude možné odstavit asi 1 600 vozidel. „Během následujících pěti let by mohly tyto garáže vzniknout,“ sdělil starosta Prahy 1 Filip Dvořák. Aby na ně ale lidé přijeli, zřejmě se garáže samy nezaplatí. „Na výstavbě bude muset participovat veřejný rozpočet – buď stát nebo Praha,“ uvedl Dvořák.

Brno postaví 5 parkovacích domů, cena bude také vysoká

Podobné problémy stojí také před vedením druhého největšího města v Česku. Brňané mají zaregistrováno přes 230 tisíc automobilů, každý den přijede do města dalších 80 tisíc vozů. Najít místo k parkování není snadné. „Parkuju zhruba dvacet minut a jsem šťastná, že mám místo,“ shrnula výsledek svého snažení řidička.

Brno připravuje stavbu dvou parkovacích domů v centru, v budoucnu by měly vzniknout ještě tři další. Stejně jako v Praze tu ale řeší zásadní problém – jak motivovat řidiče aby do veřejných garáží vjeli. Poplatky za stání na povrchu a v garáži by proto měly být obdobné a stání mimo ulice tak pro řidiče zajímavé.

Podle odborníků zřejmě začnou kryté garáže nabývat na popularitě teprve tehdy, když se parkování v ulicích zdraží. K tomu by mělo v Praze i Brně dojít poté, co magistráty zavedou mýtné za vjezd do centra.