Kunovický Evektor připravil nástupce Turboletu

Kunovice (Uherskohradišťsko) – Kunovický výrobce Evektor dnes představí docela nové turbovrtulové letadlo EV-55 Outback určené pro přepravu devíti až čtrnácti cestujících na krátkých linkách. Stroj vybavený dvěma motory Pratt & Whitney unese přes 1 800 kilogramů nákladu, jeho maximální rychlost činí více než 400 kilometrů za hodinu. Firma věří, že s novým strojem naváže na úspěchy typu L-410 Turbolet od kunovického Letu, který poprvé vzlétl v roce 1969 a kunovický výrobce ho úspěšně prodával dvacet let zejména do Sovětského svazu.

Podobně velkých letadel, jako je kunovický Outback, letá ve světě asi pět tisíc. Řada z nich je ale na konci své životnosti, a tak společnost Evektor doufá, že by mohla mít řadu zájemců o svůj nový stroj. Outback totiž nevyžaduje pevnou betonovou ranvej. „Zvládne vzlety a přistání na nezpevněných travnatých plochách, které jsou v převážné většině v místech, jako je Asie, Afrika, Austrálie,“ uvedl marketingový manažer společnosti Evektor Petr Grebeníček.

Evektor EV-55 Outback

- kapacita: 9–14 osob nebo až 1 800 kg nákladu.
- motory: 2x turbovrtulové Pratt & Whitney
- max. rychlost: 408 km/h
- délka: 14,35 m
- výška: 4,66 m
- rozpětí: 16,10 m
- max. vzletová hmotnost: 4 600 kg
- dolet: 2 620 km
- dostup: 8 800 metrů
- min. délka přistávací plochy: 420 m
- předpokládaná cena: 2 miliony dolarů (37 milionů korun)

Video Rozhovor s konstruktérem P. Štěrbou
video

Rozhovor s konstruktérem P. Štěrbou

Na výrobě prototypu EV-55 pracovala řada lidí, která přišla do Evektoru od živořícího Letu. Ten se po skončení výroby Turboletu L-410 a neúspěchu typu L-610, který na něj měl navázat, marně snažil vytvořit životaschopný projekt. Jeho konkurence se naopak snaží vyrábět čím dál větší letadla. Outback je prozatím vývojovým vrcholem. „Je to práce 40 až 70 lidí po dobu pěti let,“ shrnul konstruktér Petr Štěrba.

V dílnách jsou ve výrobě další dva prototypy. Po dnešním oficiálním rolloutu vzlétne první Outback na podzim. Potom ovšem čekají na stroj další testy. „Každé letadlo, než jde do sériové výroby, musí projít tzv. certifikačním procesem. To znamená všechny body předpisů musí být jednoznačně splněny,“ uvedl Štěrba. Pokud Kunovičtí získají všechny potřebné certifikáty, do tří let začnou typ EV-55 sériově vyrábět a prodávat.

Evektor EV-55 Outback
Evektor EV-55 Outback
Více fotek
  • Evektor EV-55 Outback autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/16/1524/152312.jpg
  • Evektor EV-55 Outback autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/16/1524/152311.jpg
  • Evektor EV-55 Outback autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/16/1524/152309.jpg
  • Evektor EV-55 Outback autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/16/1524/152307.jpg
  • Evektor EV-55 Outback autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/16/1524/152306.jpg
  • Evektor EV-55 Outback autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/16/1524/152305.jpg
  • Evektor EV-55 Outback autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/16/1524/152304.jpg
  • Evektor EV-55 Outback autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/16/1524/152303.jpg
  • Evektor EV-55 Outback autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/16/1524/152310.jpg