Sdružení odtahových služeb je nespokojené s likvidací nehod

Jihlava - S novým systémem odstraňování následků dopravních nehod přes takzvané nehodové centrum pojišťoven je nespokojené sdružení odtahových služeb. Policie musí soukromému centru přednostně ohlásit informace o nehodě, které pak vyšle na její likvidaci svou smluvní službu. Prodloužila se i doba vyproštění vozidla a provádí se neprofesionálně, uvedl předseda sdružení Václav Jakeš. Policie však práci centra hodnotí pozitivně, systém by podle ní měl být rozšířen i na dálnice.

Podle dřívější praxe policista rozhodl, že nepojízdné auto tvoří překážku silničního provozu, oznámil to podle zákona správci komunikace, a ten překážku odstranil sám, nebo prostřednictvím svého smluvního partnera.

Policejní prezidium však podle Dagmar Bednarčíkové z tiskového odboru hodnotí nový systém pozitivně, hlavně ve vztahu k omezení korupce. K nehodám totiž často vyjížděly i odtahové služby, které neměly smlouvu s pojišťovnami. Tito takzvaní crash-hunteři podle deníku E15 často zvyšovali pojišťovnám ceny služeb, a tím je údajně ročně připravovaly o desítky milionů korun.

Nehodové centrum pojišťoven vzniklo na základě memoranda mezi Policejním prezidiem ČR a Českou kanceláří pojistitelů loni na podzim. Systém funguje tak, že policie předá centru veškeré údaje o nehodě, a to pak vyšle na její likvidaci službu, s níž má smlouvu.

Podle Jakeše však existence centra k vytváření korupčního prostředí naopak přispívá. „Jsou odtahy lukrativní a méně zajímavé. Teď existuje prostor k tomu, aby si někteří poskytovatelé služeb zajišťovali u operátora přidělení dražších služeb na úkor ostatních,“ uvedl Jakeš.

Spoluautor silničního zákona Pavel Bušta upozornil, že systém vzniklý na základě memoranda nemá oporu v zákoně. „Pokud se vozidlo stane překážkou silničního provozu, rozhodne podle zákona o jeho odstranění policista nebo strážník. Nelze tedy nadřazovat soukromý zájem na úkor práva veřejného. Primárně se tedy nemůže zohledňovat nějaká smlouva o odtahu auta, když služba přijede k nehodě za dvě hodiny, překážka musí být odstraněna neprodleně,“ uvedl Bušta.

Česká kancelář pojistitelů podle sdělení své mediální agentury Native PR usiluje o to, aby nový systém platil i na dálnicích. „Pokud by se systémem podle memoranda likvidovala největší hromadná nehoda na D1 v březnu 2008, možná by se následky odstraňovaly ještě dnes,“ řekl s nadsázkou Jakeš. Podle mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martiny Vápeníkové by zdlouhavější proces při zásazích na dálnici nebyl ku prospěchu. „ŘSD má nasmlouvané partnery pro zásahy na dálnicích, vždy zasahuje nejbližší odtahová služba, je to operativní a dobře to funguje,“ uvedla Vápeníková.

Podle hejtmana Vysočiny Jiřího Běhounka je zajištění plynulého provozu prvořadým zájmem kraje. „Pokud sdružení odtahových služeb přijde s konkrétními údaji a argumenty, můžeme jednat a řešit to tak, aby se nehody vyřídily co nejrychleji,“ řekl Běhounek.

Ilustrační foto
Ilustrační foto