Motorkářská sezona startuje, na silnicích už jsou první mrtví

Praha - První letošní motorkářské víkendy si opět vyžádaly první oběti na životech. Tak často jako u nás skoro v žádné jiné evropské zemi motorkáři neumírají. I proto teď aktuální varování policie míří k Velikonocům, které jen loni pohřbily pět jezdců. „Je to další bezpečnostní riziko, která má rostoucí trend,“ upozornil ministr dopravy Gustáv Slamečka.

Podle ředitele dopravní policie Leoše Tržila hraje v tragických nehodách jednu z hlavních rolí také nezkušenost řízení motocyklu. „Najdeme autoškoly, které ještě jezdí na Jawách 350 a řidič, který takto získá řidičský průkaz, přijde domů, kde má podstatně silnější stroj, s nímž má potom problémy,“ vysvětluje.

Ministerstvo dopravy proto už před časem rozjelo kampaň Nemyslíš, zaplatíš i s motorkářskou částí, policie zase nedávno spustila projekt tzv. mototýmu. Například v úseku, kde měl řidič jet rychlostí 50 kilometrů za hodinu, si to sviští 120 a ještě zrychluje. Má ale smůlu, protože je natočen, potrestán a přičten do statistik. Nesprávný způsob jízdy a rychlost v nich figurují nejčastěji.

V celkových součtech práce mototýmu převládají přestupky nad trestnými činy. „Mototým má 110 motocyklů, z toho je 40 Hond a 70 Yamah ve dvou kubaturách. Na každý motocykl máme dva policisty, tzn. 220 policistů celkem,“ popisuje Tržil. Na světě tak už jsou první výsledky. Po 123 a 118 motorkářských obětech z předchozích let znamenala sezona 2009 poprvé zlepšení. Svou vyjížďku nepřežilo celkem 88 jezdců.

Přesto evropské srovnání pořád vychází pro Česko naprosto tristně. Zatímco průměr v Evropské unii je v přepočtu na ujetou miliardu kilometrů 86 usmrcených motorkářů, v Česku se toto číslo pohybuje přes 200.

Havarovaný motocykl
Havarovaný motocykl