Na železnici bude více vyhřívaných výhybek

Praha - Železničáři chtějí nové vyhřívané výhybky. Osvědčily se totiž během letošní tuhé zimy. Tam kde nejsou, musela často Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) kvůli mrazu a sněhu uzavírat tratě. Akutně je potřeba osadit alespoň 200 nových výhybek za 100 milionů korun, peníze však železničáři nemají. Ministerstvo dopravy se bude nápadem zabývat.

Vyhřívané výhybky podle železničářů zachránily v zimě provoz na mnoha úsecích. Tam, kde moderní výhybky fungují, docházelo k uzavření tratí jen výjimečně.

„Kromě zásadních provozních výhod šetříme díky ohřívaným výhybkám také náklady na pracovníky, kteří musejí běžné výhybky vymetat,“ uvedl mluvčí SŽDC Pavel Halla. Podle Hally v letošní zimě ohřev výhybek zachránil provoz na železničních koridorech.

„Návrhem se budeme zabývat a hledat nějaké řešení. Musíme ovšem brát ohledy na současné finanční možnosti státu,“ reagoval na nápad železničářů mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský.

Zahřátá výhybka totiž nezamrzá a odolá i sněhu. 200 nových výhybek železničáři považují za minimum, v ideálním případě by se počet nových výhybek měl zvýšit o 2500. Na české železniční síti je 22 403 výhybek, ohřívacím zařízením je vybaveno pouze 5300.

Správa železnic chce také před příští zimou rozšířit počet sněhových kolejových fréz. Vláda nedávno mimořádně uvolnila 100 milionů korun na odstranění škod po zimě, to ale podle železničářů na zásadní investice nestačí. Silničáři dostali více než miliardu.