Tupolev - zemřel v něm Kaczyński, trápil i Klause

Praha – I čeští politici donedávna létali zastaralými ruskými dopravními letadly Tu-154, v jednom z nich dnes tragicky zahynul polský prezident Lech Kaczyński. Letouny však musely být urychleně vyřazeny v roce 2007 poté, co způsobovaly českým představitelům v zahraničí nemalé komplikace. Jedním z posledních českých politiků, který se proletěl „tůčkem“, byl v únoru 2007 prezident Václav Klaus při návštěvě Japonska. Stroj se však porouchal a Klaus nakonec musel pro přesun mezi tamními městy použít vlak. Do Prahy ho přivezl záložní stroj.

Tupolev nechal na holičkách i jiné zástupce státu

Tupolev, proslulý svou poruchovostí, zradil například v červenci 2005 také tehdejšího ministra zahraničí Cyrila Svobodu při letu do Latinské Ameriky. Nouzově musel přistát v západoafrické Mauretánii. Pár měsíců předtím se ministr obrany Karel Kühnl během letu do Izraele musel otočit a vrátit do Česka. V lednu 2003 sjelo v kosovské Prištině „tůčko“ s ministrem obrany Jaroslavem Tvrdíkem z rozjezdové dráhy. Kolo letounu uvízlo v měkké zemi a letoun zůstal prudce nakloněn na pravé křídlo. Do Kuvajtu musel ministr odletět náhradním letounem.

Kbelské armádní dopravní letectvo, kterému se zkráceně říká vládní letka, proto zakoupilo v roce 2007 dvojici letounů Airbus A-319 CJ, které nahradily zastaralé Tu-154. V současnosti letka provozuje pro osobní dopravu vládních představitelů novější kanadský letoun CL-601 Challenger a dva moderní Airbusy A-319.

Státníci taktéž cestují dvěma menšími tryskovými letadly. Jde o Jak-40 a vrtulový An-26B. Oba vojenské vládní Tu-154M dosloužily v listopadu 2007. Tupolevy přitom České aerolinie vyřadily ze své flotily už v 90. letech, mohlo se jimi létat bez mezipřistání jen po Evropě.

Ani novější stroje nejsou bez poruch, jsou totiž přetěžovány

Poruchy se však nevyhýbají ani ostatním strojům vládní letky. V březnu 2004 Challenger, který vezl prezidenta Klause, měl v Portugalsku závadu podvozku. V listopadu téhož roku stejnému stroji prasklo sklo a ministr Svoboda nedoletěl do Kataru. Kvůli prasklému čelnímu sklu challengeru musel prezident Klaus v dubnu 2005 nouzově přistát při cestě na pohřeb papeže. Naposledy loni v dubnu se musel z cesty do Itálie vracet do Prahy stroj s tehdejším ministrem životního prostředí Martinem Bursíkem, protože mu při mezipřistání v Brně prasklo opět čelní sklo.

Politici nyní nechtějí létat téměř ničím jiným, než novými letadly, a nové stroje se tak přetěžují. Kvůli závadě na seřízení výškového kormidla neodletěl loni v říjnu do Bruselu premiér Jan Fischer. Otázky kolem ratifikace Lisabonské smlouvy musel projednat prostřednictvím videokonference. Šéf vojenské letecké základny v Kbelích Josef Bejdák tehdy řekl, že dva Airbusy A-319 nalétají ročně tisíc hodin místo výrobcem doporučeného maxima 600 hodin. „Letadlo má být vytíženo, ale tohle je už opravdu moc,“ dodal tehdy Bejdák.

Letadlo TU-154
Letadlo TU-154