Regiojet začne jezdit na lince, kterou ČD zatím opomíjejí

Ústí nad Labem – Vlak železničního dopravce Regiojet vyjede dnes v devět hodin z Děčína po tzv. Kozí dráze do Krupky. Příští dva týdny budou jeho dieselové vlaky k vidění na tratích v Ústeckém kraji, o víkendech na Kozí dráze, v pracovní dny na lince z Ústí nad Labem do Litvínova. Prezentační akce dcery společnosti Student Agency, která patří Radimu Jančurovi, může ukázat potenciál přímého spojení dvou severočeských aglomerací, mezi nimiž je dnes možné cestovat pouze s přestupem. České dráhy přímou linku sice připravují, ale zavedou ji až po elektrizaci trati z Teplic do Litvínova.

Dokud trolej nad kolejí až do Litvínova nepovede, bude nutné pro cestování mezi oběma městy přestupovat v Teplicích. Motoráky do Litvínova navíc navazují na rychlíky, v nichž není možné použít některé jízdenky platné v regionálních spojích.

Prozatímní přímé motorové vlaky podobné těm od Regiojetu nechtějí České dráhy zavádět. Dopravce by musel sehnat motorové vlaky, které by používal jenom krátce. Do malých jednotek Regionova by se zase podle mluvčího ČD Petra Šťáhlavského nevešli cestující, kteří jezdí z Teplic do Ústí. „Připravujeme nákup zcela nových elektrických souprav pro tuto páteřní trasu,“ odkázal tak mluvčí na dobu, kdy již bude trať do Litvínova elektrická.

Přímou linku by ovšem mohly dráhy zavést dříve, kdyby ji u nich objednal Ústecký kraj. Ten je však s přestupováním spokojen. „Koncept, kdy osobní vlaky z Litvínova navazují v Teplicích vždy na rychlík do Ústí nad Labem a do Prahy, je velmi využíván a díky němu se podařilo v minulých třech letech pozdvihnout význam tratě,“ uvedla mluvčí Ústeckého kraje Magdalena Hanáčková.

Regiojet oživí Kozí dráhu

Regiojet bude během prezentačních jízd vybírat pět korun za cestu na jakoukoli vzdálenost. Spoje na obou tratích budou jezdit zhruba po dvou hodinách. První víkendový spoj vyjede z Děčína do Krupky v devět hodin ráno.

Po několika měsících se tak vrátí provoz na tzv. Kozí dráhu, která pokračuje z Kupky ještě dál do Oldřichova u Duchcova. Po celé trase ale pojede pouze jeden spoj v neděli večer, kdy bude nutné dopravit soupravu do Litvínova na pondělní ranní vlak.

Novinkou není Desiro, nýbrž Regiojet

Na víkendové spoje mezi Děčínem a Krupkou a v pracovní dny na vlaky z Ústí nad Labem do Litvínova nasadí Regiojet dvě dvoučlánkové dieselové jednotky Siemens Desiro. V Ústeckém i sousedním Karlovarském kraji jsou tato vozidla k vidění často, pronajímají si je České dráhy od Německých drah a Arrivy. Jízdy Regiojetu nejsou ani první podobnou předváděcí akci soukromého železničního dopravce, který chce zaujmout cestující i objednatele dopravy.

Přesto může být dvoutýdenní provoz Regiojetu významným přelomem. Společnost své zájmy představuje a hájí podstatně hlasitěji než další soukromí dopravci – většinou nadnárodní společnosti, pro které není český trh příliš důležitý. Zároveň jde o první železniční akci Radima Jančury. Ten nejprve připravoval soukromé expresy Praha – Ostrava, později založil Regiojet a nabídl několika krajům včetně Ústeckého, že převezme všechnu regionální dopravu od Českých drah. Neuspěl a jediné výběrové řízení, do kterého se firma přihlásila, bylo zrušeno.

V tomto tendru však byl Regiojet jedinou firmou, jejíž vlaky nikdy nikdo neviděl. Nyní vyjíždějí.