Za tragický pád Cessny, při kterém zemřeli 3 lidé, mohl asi pilot

České Budějovice - Příčinu loňské havárie letadla u Strakonic, při níž zemřeli tři lidé, se nepodařilo leteckým inspektorům jednoznačně určit. Pilot pravděpodobně nedodržel postupy doporučené letovou příručkou pro let po okruhu s ochuzenou směsí paliva a nedodržel úkony před přistáním, uvádí zpráva Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod.

Letadlo Cessna se zřítilo 16. srpna při okružním vyhlídkovém letu těsně před plánovaným přistáním. Spadlo u tenisového kurtu v Podskalí u Strakonic, letadlo skončilo napůl v řece Otavě. Zahynul čtyřiatřicetiletý pilot, manželský pár (50 a 46 let), jejich desetiletá dcera byla těžce zraněna.

Na motoru letadla nenašli inspektoři žádnou závadu, která by mohla způsobit jeho nepravidelný chod nebo snížení výkonu. Až do nárazu byl motor funkční, nepodařilo se ale zjistit, v jakém režimu pracoval. Na nehodu nemělo vliv počasí. Pilot měl platné doklady.

Nastavený režim motoru neumožňoval pilotovi účinně reagovat na změnu letové konfigurace letu s vysunutými klapkami, konstatovali inspektoři ve své zprávě. Nedodržení postupů doporučených letovou příručkou letounu Cessna vedlo podle nich ke snížení výšky potřebné k dosažení dráhy letiště. Letoun při klesání narazil v malé výšce do stromu a dále do břehu řeky.

Zpráva uvádí, že pilot při letu po okruhu nehlásil žádnou zprávu o nouzové situaci. Z dostupných informací zjištěných na místě nehody nelze přesně určit, kdy se pilot odchýlil od normálního průběhu letu. Při vzdálenosti 660 metrů od přistávací dráhy měl být letoun ve výšce 85 metrů nad zemí. Ale v této vzdálenosti narazil do stromu ve výšce asi deset metrů. Pilot chtěl podle inspektorů zřejmě zkrátit délku přistání, proto vysunul vztlakové klapky do polohy 30ř. To způsobilo zvýšení aerodynamického odporu letounu a pokles rychlosti letu, který se pilot pravděpodobně pokusil vykompenzovat zvýšením výkonu motoru. Protože motor výkon nezvýšil, rozhodl se pilot zvětšit úhel sestupu, aby zachoval rychlost letounu, uvádí zpráva. Vyšetřovací komise nenašla žádný důkaz o poklesu výkonu motoru kvůli nedostatku paliva.