Bourané nádraží ve Vídni skrývalo válečný bunkr i tank

Vídeň – Jižní nádraží, které bylo ještě loni jednou ze dvou nejrušnějších železničních stanic ve Vídni, mizí. Perony a hala, kterými mnoho Čechů po revoluci poprvé vstoupilo do západního světa, mají ustoupit plánovanému hlavnímu nádraží. Demolice původní stanice je ale plná překvapení. Budovy jižního nádraží totiž vznikaly po druhé světové válce a v jejich základech jsou kromě masivního bunkru ukryty zbytky munice.

Cestující, kteří ještě v prosinci procházeli nádražním vestibulem, většinou neměli tušení o tom, že je pod nimi ukryt bunkr, v němž se za války před nálety skrývaly tisíce Vídeňanů. Jeho železobetonové stěny jsou místy až třímetrové. Pro dělníky, kteří likvidují budovu zrušeného nádraží, je to nadmíru těžký oříšek. „Používáme šestitunové bourací stroje, neustále jich pracuje osm až deset,“ řekla vedoucí demolice Elke Krammerová.

Bunkr není jedinou připomínkou války, která dělá stavebníkům starosti. Areál obklopují rušné ulice, přímo pod ním je v provozu podzemní trať příměstských vlaků. Každý nález čehokoliv, co vypadá jako munice, musí prozkoumat odborníci. Bagry už vykopaly i celý tank. „Zaměstnáváme vlastního pyrotechnika, který je neustále přítomen tady na staveništi,“ podotkl vedoucí projektu hlavního nádraží Karl-Johann Hartig.

Nové nádraží propojí všechny cestovní směry

Odbavovací hala jižního nádraží, jedna z dominant vídeňského městského okruhu, už zmizela. V místech, kudy dříve proudily tisíce cestujících, se přitom už zase staví.

Vídeň netrpělivě čeká na centrální nádraží. Dosud přijížděly dálkové vlaky na několik hlavových nádraží, cestující potom museli kvůli přestupu cestovat napříč vídeňským centrem. Jejich existence byla důsledkem existence několika železničních společností, které nezávisle na sobě stavěly dráhy do různých směrů. Po zestátnění soukromých firem se původní stanice přestavovaly, ale nikdy zcela nepropojily.

„První nádraží tady stálo od roku 1842, už po dvaceti letech ale nestačilo, poté zde vyrostlo první jižní nádraží,“ shrnul historii mizející stanice Christoph Blesl ze Spolkového památkového úřadu.

Na stohektarovém pozemku teď vznikne průjezdní stanice, kde se budou setkávat vlaky ze Salcburku, Prahy i Budapešti. První část se pro cestující otevře v prosinci 2012 a bude vlastně celou novou městskou částí. Kompletně hotová má být stavba hlavního nádraží v roce 2016.