V Pekingu se představují desítky nových modelů

Peking – Své brány otevírá pekingský autosalon. Dříve bezvýznamná akce nyní představuje desítky nových modelů, kterými se domácí i zahraniční automobilky pokusí přilákat zákazníky z rychle rostoucího čínského trhu. Čínské automobilky hodně vsadily na vývoj elektromobilů. Úvodní dny výstavy s názvem Auto China jsou určeny odborné veřejnosti a novinářům. Veřejnost ji bude moci navštívit od 27. dubna do 2. května.

Mezinárodní automobilky v Pekingu představují 14 nových modelů a čínští výrobci dokonce 75 nových modelů. Své novinky přivezly i luxusní značky BMW či Mercedes. Přitom ještě nedávno zůstával pekingský autosalon ve stínu toho tokijského. Ten se naopak letos musel obejít bez účasti většiny zahraničních značek.

V Číně si nyní světové značky podávají dveře, žádná nechce chybět u obrovského boomu prodeje. „Význam místního trhu vystihuje fakt, že jsme sem – poprvé v historii – přivezli hned dvě světové novinky,“ podotkl šéf Daimleru pro jihovýchodní Asii Ulrich Walker. Největší zájem pravděpodobně budí modernizovaný Maybach, jedna z nejluxusnějších limuzín světa.

Video Rozhovor s Petrem Korbelem
video

Rozhovor s Petrem Korbelem

K vidění je ale i místní produkce. „Čína je jeden z největších automobilových trhů světa a působí tam obrovské množství lokálních výrobců,“ uvedl šéfredaktor časopisu Profit Petr Korbel. Několik čínských automobilů je na takové úrovni, že můžou na evropský trh, doplnil Korbel.

Přední světové automobilky se nyní snaží expanzí v Číně kompenzovat pokles prodeje na rozvinutých trzích. Čína loni díky silnému růstu prodeje vystřídala Spojené státy na pozici největšího automobilového trhu světa.

„Západní automobilky tam mají montážní závody, přizpůsobují své produkty čínskému vkusu a určitě třeba Škoda je nyní významným hráčem,“ uvedl Korbel. Právě Škoda na pekingském autosalonu prezentuje faceliftovanou verzi svého klíčového modelu Octavia.

Prodej motorových vozidel v Číně loni stoupl o 46 procent na rekordních 13,6 milionu vozů. Za růstem stála z velké části vládní opatření na podporu poptávky. Očekává se, že prodej stoupne také v letošním roce, i když mírnějším tempem.

Pro automobilky je Čína tak důležitá, že na autosalonu přehlédnou i kopie svých vozů, kterými se snaží zákazníky zaujmout čínské firmy. K vidění tak jsou napodobeniny vozů BMW, Porsche nebo Land Rover. S originály mají společnou jen vnější podobu. Naproti tomu Volvo už Číňané napodobovat nemusí – automobilka totiž nově patří právě čínské společnosti Geely.