ČD svezly cestující ve vlaku, který chtějí koupit

Jihlava – Na jihlavském nádraží si mohli cestující prohlédnout dieselovou jednotku Regioshuttle, jíž podobné chtějí koupit České dráhy pro regionální provoz na Vysočině a v Libereckém kraji. Nízkopodlažní klimatizované motoráky známé například z německých lokálek mají být prvním krokem v postupné modernizaci vozového parku ČD, zároveň to bude v jejich vozovém parku první trakční vozidlo od zahraničního výrobce. Sérii o 33 kusech totiž dodá švýcarský Stadler, respektive jeho německá dceřiná firma Stadler Pankow. Její zástupci před prezentací v Jihlavě podepsali s Českými drahami smlouvu o nákupu vlaků.

Cestující se dnes mohli regioshuttlem také svézt mezi jihlavským nádražím a zastávkou Jihlava-město. Ve středu odpoledne představí dráhy svůj nový vlak, který nabarvily do svého firemního modrobílého schématu, na Wilsonově nádraží v Praze a ve čtvrtek vpodvečer bude k vidění i na libereckém nádraží.

Podle ředitelky vysočinského krajského centra osobní dopravy ČD Lenky Horákové se díky novým motorákům podaří obměnit zhruba polovinu vozového parku na linkách v kraji. „Cestování se zásadně změní. Vlak je bezbariérový, klimatizovaný, má uzavřený systém toalet,“ shrnul mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Klimatizace, uzavřené toalety – dosud spíše výjimka

Podobný komfort zatím nabízí pouze malá část vozidel ČD – vagony od Siemensu, které jezdí na Eurocity a rychlících do Německa, jednotky Pendolino nebo příměstské vlaky CityElefant. S moderními motoráky mají zkušenost cestující především v Karlovarském a Ústeckém kraji, kde si dráhy pronajímají jednotky Desiro od Německých drah, respektive soukromého německého dopravce Vogtlandbahn. Dvoučlánkové nízkopodlažní motoráky jezdí ve vnitrozemí například z Chebu do Mariánských Lázní nebo na víkendovém vlaku z Drážďan, který jede přes Děčín, Ústí nad Labem a Lovosice do Litoměřic.

S Desirem jezdí v Ústeckém kraji také konkurenční dopravce Regiojet, který chce při předváděcích jízdách ukázat cestujícím, oč přišli, když si vedení kraje bez výběrového řízení zajistilo na příštích deset let služby ČD. Soukromý dopravce ovšem podal kraji konkurenční nesoutežní nabídku na zajištění regionální železniční dopravy. Za své služby chtěl méně peněz, kraj ho však odmítl. „Nabídka Regiojetu byla na zajištění dopravy až od prosince roku 2011. Potřeba Ústeckého kraje byla od prosince roku 2009,“ shrnula mluvčí regionu Magdalena Hanáčková.

Regioshuttle bude jezdit od roku 2011

Firma Stadler, respektive její motorák Regioshuttle, zvítězila jako jediný účastník ve výběrovém řízení na dodávku 33 nových jednotek pro regionální provoz v Libereckém kraji a v kraji Vysočina. Vozidla by měla začít jezdit na konci roku 2011 na tratích z Liberce do Tanvaldu nebo Frýdlantu a z Jihlavy do Havlíčkova Brodu či Třebíče.

ČD připravily prezentaci vozidel podruhé v krátké době. V březnu představily veřejnosti na Masarykově nádraží v Praze své revitalizované rychlíkové vagony druhé třídy i zrekonstruovaný vagon první třídy s bufetovým oddílem.