Mění se jízdní řád, velké novinky nepřináší

Praha – Začala platit druhá letošní změna jízdního řádu, podle upravené verze budou vlaky jezdit až do poloviny prosince, kdy vyjde nový jízdní řád. Oproti změnám loni v prosinci i letos v březnu je červnová úprava spíše drobná. Objeví se několik nových regionálních vlaků, jiné ale ubudou. Provoz však zůstane zachován na všech tratích. Dálkové dopravy se netýkají takřka žádné změny. Naproti tomu velkou změnu připravily České dráhy ve svém tarifu, který nově nabízí levnější meziregionální cestování i příležitostným zákazníkům a dodatečné možnosti přináší i stálým pasažérům s věrnostní kartou. Jízdní řád se mění také u některých autobusových linek, významné novinky připravily organizátoři integrované dopravy v Libereckém a Královéhradeckém kraji.

Změny nastanou v Jihočeském kraji

Jihočeský kraj se dočkal největší provozní novinky letošního června. Správa železniční dopravní cesty totiž zahájila elektrický provoz v celém úseku mezi Českými Budějovicemi a Českými Velenicemi. Vlaky po trati začaly jezdit ve dvouhodinovém taktu, ve Velenicích na ně navíc navazují spoje dále do Vídně. Do Českých Velenic nadále jezdí ve dvouhodinovém taktu také vlaky z Veselí nad Lužnicí, kterým se však vzhledem k úpravám ve Velenicích změnila časová poloha.

Novinkou je také obnovení dopoledního páru osobních vlaků na trati Veselí nad Lužnicí – České Budějovice, který kraj zrušil v prosinci. Reorganizací prošlo také ranní spojení z Horního Dvořiště do krajského města.

Na Hradecku se mění 80 procent autobusových linek

Královéhradecký kraj, který při změnách grafikonu v prosinci a březnu razantně omezil regionální železniční dopravu, škrtl několik spojů i nyní. Omezení několika spojů mezi Broumovem a Meziměstím ale tentokrát vynahradil posílením dopravy zejména u Trutnova.

Cestující v Královéhradeckém kraji čekají ode dneška největší změny ve veřejné autobusové dopravě za posledních dvacet let. Dopravce – krajská firma OREDO – změnil 80 procent linek v jízdním řádu. Cestování autobusem bude prý jednodušší a počet linek se zvýší o pětinu. Ne všechny obce ale změny vítají. Kritika nového systému dopravy zní z výše položených obcí, třeba z Orlických hor.

ČD nasadí nové vlaky v Praze a Ostravě, Regiojet v Plzni

V Praze a Moravskoslezském kraji začne v regionální dopravě jezdit více nových nebo zrekonstruovaných vozidel. Na pražskou linku S7 z Prahy do Berouna nasadí dráhy více dvoupodlažních jednotek City Elefant, cestující v moravskoslezských linkách S11 a S12 se budou muset spokojit s dieselovými Regionovami.

V jízdním řádu SŽDC se poprvé oficiálně objevily vlaky společnosti Regiojet, které rozšířily nabídku spojení z Plzně do Domažlic, v provozu však budou pouze do 31. července. Na trati, kde jezdí rychlíky řazené z moderních vagonů a osobní vlaky sestavené většinou ze zrekonstruovaných motorových a přípojných vozů, tak přibyl ještě mezistupeň v podobě moderního motoráku Desiro.

Nové bistrovozy podruhé

Jedinou větší novinkou v dálkové dopravě je nasazení nové řady osobních vozů. Na rychlících z Prahy do Bavorska a jednom z vlaků Eurocity z Prahy do Vídně začínají se změnou jízdního řádu jezdit zrekonstruované vagony první třídy s bistrooddílem. Tyto vozy měly původně jezdit již od ledna, nepodařilo se je však včas připravit k řádnému provozu. Na očekávané nasazení bistrovozu budou muset i nadále čekat cestující mezi Prahou a Žilinou.

Zákazníky mají přilákat SporoTiket a eLiška

Dráhy rozšířily nabídku zlevněných relačních jízdenek. Oblíbené lístky eLiška, které umožňují majitelům zákaznických karet ČD cestovat za nižší cenu mezi krajskými městy, se začnou prodávat i do mnoha dalších měst – především okresních měst nebo větších přestupních stanic jako je Česká Třebová. Jízdenky eLiška se již neprodávají výhradně v eshopu Českých drah, je možné získat je také u pokladny.

Do dálkových spojů jezdících mezi krajskými městy je možné nastoupit také s jízdenkou SporoTiket. Prodává se za vyšší cenu než eLiška, je ale k dispozici i příležitostným cestujícím bez věrnostní karty. SporoTikety jsou levnější než běžné jízdenky, je však nutné s nimi cestovat bez přestupu. Prodávají se zatím výhradně na internetu.

Po dlouhém čekání začaly dráhy prodávat mezistátní zlevněné elektronické jízdenky eTiket také na Slovensko. Na internetu lze zakoupit lístky do denních i nočních spojů například do Popradu nebo Bratislavy.