Kraje začaly rušit nebezpečné přechody

Praha – Na českých silnicích začíná přibývat tzv. míst pro přecházení, která vznikají místo přechodů pro chodce. Místa pro přecházení nejsou vyznačena zebrou a chodci na nich nemají přednost před vozidly. Podle úřadů totiž v některých případech vyvolávají zebry pocit falešného bezpečí a chodci se bez rozmýšlení vrhají i před rychle jedoucí auta. Přechody začaly mizet například ze silnic I. třídy na Jindřichohradecku – podle policie je 34 z celkových 55 přechodů nebezpečných. Řada obcí ale protestuje a chce stávající přechody zachovat.

Řádně vytvořená místa pro přecházení ovlivňují i psychiku řidiče a nutí ho k opatrnosti. Běžné jsou ostrůvky uprostřed vozovky, kde mohou chodci v bezpečí čekat. Řidiči zároveň kvůli zúžení vozovky většinou přibrzdí. Dobré zkušenosti s místem pro přecházení mají například ve Zdechovicích v Pardubickém kraji. Nahradili jím nebezpečný přechod a od té doby se na místě už nestala žádná smrtelná nehoda.

Ne všude jsou ale rušení přechodů nakloněni. Na okraji Veselí nad Lužnicí kraj nahradil místy pro přecházení dva běžné přechody, které využívali zaměstnanci nedalekých firem. Starosta města Jaromír Novák je proti, zrušení přechodů považuje za krok zpět. O těchto přechodech však nerozhoduje město, nýbrž kraj. Tomu policie doporučila přechody zrušit. „Jsou z pohledu policie nebezpečné,“ zdůvodnila mluvčí jihočeských policistů Lenka Heřmanová.

Podle platné normy například přechody nemohou být tam, kde je rychlost vyšší než 50 kilometrů v hodině, a měly by splňovat i další podmínky. Někde k nápravě stačí stavební úpravy, ovšem jak práce, tak značky s rychlostním omezením musí zaplatit obce. Například Klenovice zaplatily podle místostarosty Jaroslava Škody za úpravy spojené se zachováním přechodu 200 tisíc korun. Naproti tomu v Mláce nebo nedaleké Staré Hlíně ale krajští úředníci vyšli obcím vstříc a přechody navzdory doporučení policistů zatím neruší.

Problémy s přechody mají i velká města. Například Pardubice také začaly zavádět místa pro přecházení namísto přechodů. „Místo pro přecházení nedává chodcům falešný pocit bezpečí toho, že když vstoupí na tu zebru, tak jim vozidlo nemůže vlastně ublížit,“ uvedl projektant Petr Novotný.