V Plzni bude jezdit nová tramvaj od českých firem

Plzeň - V Plzni se cestující od konce června svezou novou tramvají VarioLF Plus PL, kterou vyrobily Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) spolu s firmami Pragoimpex, Krnovské opravny a strojírny a VKV Praha. Jde o zcela nový vůz s menší kapacitou i délkou. Tramvaj pojme 152 cestujících. V ČR takový vůz nikdo nevyrábí, ve světě ho nabízí jen firma Bombardier, ale pouze na zakázku, uvedl výrobně technický ředitel PMDP Luboš Pašek.

Tramvaj, jejíž vývoj trval rok a stavba v Krnově čtyři měsíce, představily firmy poprvé na probíhající výstavě Czech Raildays v Ostravě. Základní cena vozu pro třetí osobu mimo členy konsorcia začíná na 18 milionech Kč. „Pokud vše půjde podle plánu, nasadíme vůz do zkušebního provozu do 1. července, do Plzně dorazí výstavní exponát příští pátek. Od listopadu by měl jezdit s cestujícími,“ dodal Pašek.

Vůz v délce 15 m a 10 cm pojme 117 stojících a 35 sedících cestujících. Samozřejmostí je nízkopodlažní vstup v centrální části vozu. Bezpečnostní prvky jsou posíleny instalací kamer v prostoru druhých a třetích dveří, které řidiči umožní lepší kontrolu prostoru dveří při nástupu a výstupu cestujících.

PMDP, které mají 50procentní podíl na vývoji tramvaje, nakoupí do roku 2012 dalších pět vozů, které se dají řadit za sebe do dvojice až čtveřice. „V cizině nabízí vůz podobné délky a kapacity podle našich informací pouze koncern Bombardier. Nevyrábí ho ale sériově, ale na zakázky, což bude o výrazně vyšších cenách,“ doplnil Pašek.

Vůz, jehož koncepce vychází z nejznámější české tramvaje T3, má úplně nové podvozky, skříň i salon. Nové sedačky, které vyzkoušejí cestující v Plzni poprvé, jsou plastové s vyjímatelným polštářem, který udrží lépe čistotu, a umožňují také nasazení reklamy na opěradlech. „Kromě pantografu je všechno nové,“ vysvětlil Pašek. Výjimečná je lepená plechová karosérie, výrobci tak odstranili ostré hrany vznikající při nýtování a svařování.

Do pěti let zmodernizují PMDP 25 tramvají na nízkopodlažní za 375 milionů korun. Vozy budou mít nové čelo, novou zadní část a nová bude částečně elektrická výzbroj, uvedl Pašek. Životnost v délce až 25 let bude téměř shodná s novými tramvajemi.