Slavnostní ražba prodloužení metra trasy A začala na Vypichu

Praha – Stavba pátého úseku trasy A pražského metra byla dnes odpoledne slavnostně zahájena na Vypichu. Nová trať bude dlouhá 5,7 kilometru a začíná ze současné konečné stanice Dejvická. V provozu má být na podzim v roce 2014, kdy bude končit v Motole. Součástí tohoto úseku budou stanice Červený vrch, Veleslavín a Petřiny. Poté by měla pokračovat stavba metra až k ruzyňskému letišti, kam má metro začít jezdit až v roce 2018.

Slavnostní zahájení ražby proběhlo ve 14 hodin na Vypichu. Podle mluvčího Prahy 6 Martina Šalka došlo k vysvěcení svaté Barbory, což je patronka horníků a tunelářů. Byla umístěna do niky, aby dohlížela na celou čtyřletou výstavbu.

Nový úsek, který má být hotový za 4 roky, povede z Dejvické přes Červený Vrch, Veleslavín a Petřiny do Motola. Prozatímní konečná bude přímo v areálu motolské nemocnice. „Samozřejmě obsluha území velké fakultní nemocnice musí znamenat komfortní a logisticky dobrý vstup do areálu nemocnice,“ uvedl pražský primátor Pavel Bém. Pro pacienty to znamená také rychlé spojení i na Homolku.

Video Rozhovor s Petrem Moosem o pražském metru
video

Rozhovor s Petrem Moosem o pražském metru

Vedení metra z Dejvic do Ruzyně přes Motol je výsledkem snahy části obyvatel Prahy 6, aby na letiště jezdilo metro místo tzv. rychlodráhy, která povede po trase dnešní pražsko-kladenské železnice, a zároveň žádostí Motolských, aby do jejich čtvrti jezdilo metro. Vedení města se sice nakonec dohodlo s Prahou 6, že se zrekonstruuje Buštěhradská železnice, ze které povede odbočka k letišti. Zároveň padlo i rozhodnutí o dostavbě metra k letišti, kam ovšem pojede oklikou přes Motol. Projektanti očekávají, že po otevření bude po trati Dejvice – Motol jezdit ve špičkách přes šest tisíc cestujících za hodinu.

Úsek, jehož stavba nyní začíná, bude s výjimkou konečné stanice celý ražený. Stanice v Motole bude hloubená. Stanice Petřiny má být téměř 40 metrů po terénem. Na trase stavbaři pracují už od konce loňského roku, kdy začali s přípravnými pracemi na výstavbě stanic. Letos vybudují přístupové trasy k budoucí stanici Petřiny, až pak budou razit tunely. „Chceme nejen prodloužit metro na letiště, ale velmi vážně uvažujeme o větvení směrem do Zličína,“ řekl generální ředitel pražského dopravního podniku Martin Dvořák.

Současně s ražbou tunelů a stavbou jednotlivých stanic vzniknou na povrchu nové autobusové terminály. Na stanici Veleslavín se sjedou hned čtyři městské dopravní prostředky, bude se tam přestupovat z metra na vlak, tramvaj i autobus. Celá stavba přijde asi na 18,7 miliardy korun. Z Operačního fondu Doprava získá Praha příspěvek 290 milionů eur (asi 5,5 miliardy korun), zbytek bude muset zaplatit ze svého.

Po roce 2014 má pokračovat stavba metra A dalšími dvanácti kilometry na letiště, kam povede trať přes zastávky Bílá Hora, Dědina, Dlouhá Míle, Staré letiště a Letiště Ruzyně. Na Dlouhé Míli se bude opět křížit s železnicí, na místě by proto měl vzniknout velký dopravní terminál. V plánu je i trasa D, která by měla obsloužit Prahu 4 a její nejbližší okolí. Původně město chtělo obě trasy budovat zároveň. Plánovaná trasa D má v budoucnosti ulehčit především přetížené trase C. Stavba nové trasy by mohla začít v roce 2012 nebo 2013.

Pražský dopravní podnik v současné době provozuje na třech linkách 57 stanic metra a denně metrem přepraví více než milion cestujících.